KLM mere end godt fra start i Aalborg

Det hollandske flyselskab er to måneder forud med billetsalg til ruten fra Nordjylland.

Jørn Larsen,
Vincent Audusseau fra KLM/Airfrance er en glad og tilfreds mand. Satsningen på Aalborg-Amsterdam er mere end lykkedes. Foto: Henrik Bo
EMNER 18. oktober 2011 06:00

Hollandske KLM er kommet godt fra land på ruten Aalborg-Amsterdam. Bedre end man på forhånd havde turdet håbe på. Det fortæller Vincent Audusseau, der er landechef for Air France/KLM i Danmark og på Island. - På forhånd havde vi nogle forventninger om, hvor mange billetter vi ville kunne sælge frem til udgangen af oktober. Men det antal, nåede vi allerede ved udgangen af august, siger han. KLM har siden 28. marts haft to daglige afgange mellem Aalborg Lufthavn og Schiphol ved Amsterdam. Det er fly af typen Fokker 70, der flyver på ruten, og de har plads til 80 passagerer. Ingen kannibalisme På forhånd havde man hos KLM frygtet, at en ny rute fra Aalborg ville gøre ondt på den anden jyske rute, Billund-Amsterdam, hvor KLM i forvejen havde fire daglige afgange, men det er ikke sket. Når KLM rykker ind på et nyt marked, plejer man at lægge ud med to daglige afgange, og derefter skrue frekvensen op til tre, men om eller hvornår det sker på Aalborg-Amsterdam, vil Vincent Audusseau ikke sige noget om. - Det er for tidligt at sige noget om endnu. Vi er lidt forsigtige, for der er stadig krise, siger han. - Men det har vist sig, at der er et marked fra Aalborg. Faktisk er ruterne ud af Jylland vigtigere for os, end ruten ud af København. For konkurrencen om kunderne er langt hårdere i København, og derfor får vi ikke det samme for sæderne, fortsætter han. Fyldte fly fra Holland Når KLM er begyndt at flyve fra mindre provinslufthavne, som Aalborg, og Billund og en stribe norske lufthavne, hænger det sammen med, at man gerne vil have fyldt de store fly ud af Amsterdam. - Vi har to mål med en rute som Aalborg-Amsterdam. Dels er det en regional rute, dels er det en måde for os at fylde langdistanceflyene. Det er vigtigt for os, at så mange sæder som muligt på de lange ruter er solgt, for de er dyre at producere, siger Vincent Audusseau. Derfor vil man aldrig se KLM gå ind på andre ruter end den til Amsterdam. Det bliver ikke dem, der kaster sig over andre direkte ruter fra Aalborg. Mere på hylderne Når et fly letter fra Aalborg med kurs mod Schiphol vil en tredjedel typisk stå af i Amsterdam, en tredjedel vil flyve videre til andre europæiske destinationer, mens de sidste 30-40 procent vil stige ombord på et af langdistanceflyene, der går til Amerika, Sydamerika, Asien eller Afrika. Derfor vil KLM og Vincent Audusseau gerne lære nordjyderne at kigge mod Amsterdam, når rejsemålet ligger langt væk. For mens København er stærk på de europæiske byer, er der noget mere på hylderne i Amsterdam, når det gælder resten af verden.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...