Knækket aksel udløste rutsjebane-kollaps

De fire kvæstede unge slipper sandsynligvis uden mén

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Cobraen er lukket på ubestemt tid. Scanpix

Århus: En knækket aksel var formentlig skyld i, at en tur i Tivoli Frihedens nye rutsjebane Cobra fredag aften endte med et dramatisk fald og flere knoglebrud for fire unge. Det vurderer Teknologisk Institut. - Det ser ud som om, at hjulakslen er knækket, men vi kender ikke årsagen, siger pressechef Andras Splidt i Teknologisk Institut. De beskadigede dele af rutsjebanevognen befinder sig på Teknologisk Institut i Århus, hvor de nu vil blive undersøgt. Vognen knækkede af rutsjebanen og sendte de fire unge på et flere meter dybt fald for øjnene af flere familiemedlemmer. De tilskadekomne, som alle er i begyndelsen af tyverne, slipper dog uden varige mén, oplyser Tivoli Friheden lørdag. Personalet i den århusianske forlystelsespark fik lørdag formiddag fortsat hjælp fra en krisepsykolog efter nattens voldsomme ulykke. Trods ulykken kørte forlystelsesparken dog videre lørdag. - Vi har åbent som sædvanligt. Det sker ud fra en betragtning om, at Friheden generelt jo er lige så sikker, som den var før fredag aften, selv om personalet naturligvis er meget påvirket af ulykken, siger Frihedens direktør Henrik Olesen til Ritzau. Kun Cobra-rutsjebanen står nu lukket på ubestemt tid. Den skulle ellers have været Frihedens nye trumfkort. Cobraen er med en anlægssum på 33 millioner kroner den største satsning nogen sinde for den århusianske forlystelsespark. Det italienske firma, der har lavet Cobraen, er på vej til Danmark for at undersøge den og blive afhørt af politiet. Det er fortsat et åbent spørgsmål, om ulykken kan ende med en erstatningssag. Den nye rutsjebane er lanceret som "Danmarks Vildeste Rutsjebane", fordi passagererne i løbet af de 100 sekunder, som turen varer, vendes rundt tre gange, så man kører med benene op og hovedet ned. Når det går vildest for sig, udsættes publikum for en såkaldt G-påvirkning på 4,5. Det svarer til, hvad en jagerpilot udsættes for under kampflyvning. Det er samtidig den største G-påvirkning nogensinde i en dansk rutsjebane. Oplevelsen forstærkes af, at publikum hænger neden under skinnerne med benene frit svævende - helt uden fast grund under fødderne, hvilket formentlig også er årsagen til de kraftige kvæstelser i de tilskadekomnes ben og fødder fredag aften. I kampen om publikums opmærksomhed skulle den vilde Cobra dermed have været det stærke kort, der kunne trække flere eventyrlystne yngre publikummer til den tidligere lidt mere familiebetonede forlystelsespark. Imidlertid har Cobraen fra starten givet store hovedbrud for parken, og samarbejdet med den italienske leverandør har langt fra været lydefrit. Derfor kan fredagens ulykke også udløse et større slagsmål mellem Friheden og italienerne. Banen skulle oprindeligt have været klar allerede til sæsonåbningen i midten af april. Men på grund af tekniske problemer med at bukke de store rør, der er den bærende del af skinnesystemet, holdt den italienske leverandør Sac Sartoris tidsplan ikke. Siden har lakeringen af banen og logistikken mellem Danmark og Italien givet hovedbrud. Først 25. juni lykkedes det efter utallige udsættelser at få en halvfærdig rutsjebane i drift. Så sent som fire timer før fredagens ulykke fik rutsjebanen udskiftet flere bolte ved en reparation. /ritzau/