Knallertbøllernes værste fjende slår til

Hobro Politi har med stor succes sat to terrængående motorcykler ind i jagten på tunede scootere

HOBRO:Livet er blevet surt for 16-årige knægte på tunede knallerter. Og for alle andre fartbøller med små, larmende og alt for hurtige scootere. De har fået en uovervindelig fjende, efter at Hobro Politi har fået to udrangerede, gamle motorcykler på gaden. De to maskiner er ikke som færdselspolitiets store, hvide landevejs-BMW’er. De er mindre, de er terrængående og de er ekstremt kvikke i optrækket. Med andre ord kan de komme frem næsten overalt. - Nu kan de unge knægte på tunede knallerter ikke længere stikke fra os. Vi kan følge dem på stier og gennem afspærringsbomme. Selv på Østerskovens stier og op ad trappen ved Hobro Stadion kan vi komme frem, forklarer politiassistent Kim Dahl. Sammen med sin kollega Tage Rasmussen har han de seneste uger udgjort en særlig styrke, der målrettet har jagtet ulovlige knallerter og scootere. Effekten har mildest talt været enorm. - Før snuppede vi stort aldrig en knallert. Med de nye motorcykler har vi på fire uger noteret og fjernet ulovlige dele på 56 knallerter og scootere, siger Kim Dahl. Hans personlige vurdering er, at der i de senere år er kommet mange flere ulovlige, tunede knallerter på gaderne. Det skyldes de nye scootere, der lovligt må køre enten 30 eller 45 kilometer i timen. - Men det er så utroligt simpelt at få dem til at køre hurtigere. Også uden at man kan høre det. På lilla off-roader Politiets taktik på motorcyklerne slår sjældent fejl. Betjentene er i civilt tøj, så de genkendes ikke som ordensmagten. Hvis der er mistanke om en ulovlig maskine, kører betjenten op på siden af scooteren og stikker sit ”Stop - politiet”-skilt ud. - Alle bliver meget overraskede over at se, at politiet kører på en lilla off-roder, siger Kim Dahl. Synet af den kvikke cross-motorcykel får de fleste drenge til at opgive flugtforsøg. ”Den der gider jeg ikke engang at forsøge at stikke fra”, lød reaktionen fra en af de drenge, som Kim Dahl vinkede ind til siden. Han har kun to gange oplevet, at en scooter slap væk fra ham. Den ene forsvandt i Østerskovens stisystem, fordi Kim Dahl valgte den forkerte vej, da stien delte sig. - Den anden væltede, og da han alligvel rejste sig og kørte videre, frygtede jeg for hans sikkerhed, hvis jeg fortsatte, så han fik lov at køre. Det er jo ikke voldsmænd og rockere, vi er ude efter. Det er drenge. Advarsel via sms Rygtet om, at Hobro Politis nye våben er på gaden, spredes hurtigt. - Vi kører f.eks. til Astrup, ”lukker byen af” og standser to-tre ulovlige scootere. Så får vi ikke flere den dag, for via sms-beskeder på mobiltelefonerne har de unge straks advaret hinanden om, at vi er i byen. Men så kører vi videre til Terndrup og fanger nogle flere, beretter Kim Dahl. Mangel på lovlige dele Den præventive effekt er åbenbart ved at slå igennem. - Vi har hørt, at butikker, der sælger reservedele til scooterne, lige nu har udsolgt af lovlige stumper, fordi alle knægtene har travlt med at få gjort deres scootere regelmenterede, siger Kim Dahl. Politiets skærpede indsats handler om, at scooternes høje fart er svær at vurdere for bilister, der risikerer at køre ud foran de tohjulede. Mødet med politiets knallertjægere kan være kostbart. Betjenten beslaglægger de ulovlige dele, der kan stå i op til 1000 kroner. Dertil kommer en bøde på 500 kroner eller mere afhængig af førerens alder. Politiassistent Kim Dahl opfordrer forældre til at holde øje med deres børns scootere. - Forældre bør prøvekøre scooteren. Hvis den kører mere end 50 kilometer i timen med en voksen mand på, er den helt sikkert ulovlig, siger han. Sidegevinster Den specielle motorcykelpatrulje får flere sidegevinster i nettet. Motorcyklerne er hurtige at vende rundt, og derfor har betjentene haft lettere ved at fange bilister uden sikkerhedssele. De nye motorcykler er i øvrigt slet ikke nye. Det er et par gamle, udrangerede maskiner, som har været benyttet af politiets antiterrorkorps. På stationen i Hobro har de fået navnene ”Grim” og Grimmere”. En 16-årig knægt på en tunet scooter kan nok finde endnu mere modbydelige navne til motorcyklerne.