Kø ved dieselstanderen

Hver fjerde ny bil sælges med dieselmotor - det giver problemer på tankstationerne

I august blev der indregistreret 5427 nye personbiler. Ud af dem var hele 1725 med dieselmotor. Og tallene for august er langt fra atypiske, og understreger den eksplosive udvikling, der har været i antallet af købere som foretrækker diesel frem for benzin. Kigger man rundt om på landets tankstationer, er den tendens dog slet ikke slået igennem. Der er stadig langt mellem de servicestationer, der tilbyder dieselkunderne to standere at vælge imellem. Er der fem standere på stationen er der typisk kun en med diesel. Flere af avisens læsere har undret sig over fordelingen af standere og oplever jævnligt kø ved dieseltanken. Ingen af de store benzinselskaber har dog har tænkt sig at ændre på den fordeling lige med det samme. Hverken Shell, Q8, Statoil eller Hydro Texaco mener nemlig, at tiden er inde til at tilgodese de mange dieselkunder med flere standere her og nu. Hos Dansk Shell siger kommunikationschef Annemette Moesgaard: - Det er jo noget, vi kigger på hele tiden, men efter vores mening er balancen mellem benzin- og dieselkunder endnu ikke tippet i en sådan grad, at det retfærdiggør at ændre på fordelingen af standere, siger Annemette Moesgaard. Hos Statoil er beskeden den samme. Informationschef Søren Bjelka siger: - Det er klart, at hvis udviklingen fortsætter med nuværende hastighed, så er det noget vi skal til at kigge på det. Men selv om der bliver tanket mere dieselbrændstof end fordelingen af standeren tilsiger, så er der efter vores mening endnu ikke behov for at sætte flere dieselstandere op, siger informationschefen, der peger på, at det ikke altid er så ligetil, at få plads til mere diesel. - På de store tankstationer med tilstrækkelig plads er det klart, at man "blot" kan grave endnu en tank ned, men det er altså ret dyrt. På de små tankstationer er det langt fra så ligetil at få mere plads til diesel. Her har man typisk en mindre tank til diesel, samt tanke til benzin, der er delt i to eller tre rum, med oktan 92-95 og 98 oktan i separate rum. Man kunne jo få den ide at erstatte rummet, hvor der er oktan 92 med diesel, men det kan man ikke. Tænk, hvis skillerummene pludselig bliver utætte. Det gør ikke så meget, hvis der er tale om benzin i alle tre rum, der så bliver blandet, men hvis der er diesel i et af rummene og det blandes med benzin så siger det jo sig selv, hvad konsekvensen er, siger Søren Bjelka, der ganske som konkurrenten hos Dansk Shell følger udviklingen i dieselandel nøje. Heller ikke hos Q8 giver det stigende antal dieselbiler anledning til at overveje sammensætningen af standere på stationen: - Vi synes, der er en fornuftig fordeling af standere på tankstationerne, siger informationsmedarbejder Peter Christensen og uddyber den påstand: - Det gør vi ud fra veldokumenterede analyser. Hvert halve år udfører vi det, vi kalder en pumpebelastningsanalyse og jævnligt er de enkelte distriktschefer i kontakt med hver servicestation for at se på de enkelte stationers indretning. Så selv om vi holder nøje øje med om vi har den rette fordeling, har vi i øjeblikket ingen planer om at opsætte flere dieselstandere, siger Peter Christensen fra Q8. Hos Hydro/Texaco er man så småt i gang med at tilpasse servicestationerne til den nye dieselvirkelighed. Direktør Niels Erik Sandal siger: - Vi har jo set et kraftigt stigende salg i mængden af diesel til private og der hvor vi har skiftet en dieselstander med en pistol ud på grund af slitage er den ofte blevet erstattet af en stander med to pistoler. Og det kan vi se er blevet modtaget godt. Men der kan være store lokale forskelle, så derfor er det ikke noget vi har en overordnet strategi for, men noget som vi vurderer fra sted til sted, siger Niels Erik Sandal fra Hydro Texaco.