København er ude af lønkaos

Konsulentvirksomhed 15. februar 2005 05:00

KØBENHAVN: Der skulle nu være styr på lønudbetalingerne til 55.000 ansatte i Københavns Kommune. Det oplyser det private konsulentfirma Accenture, der administrerer lønudbetalingerne i kommunen. Firmaet har undersøgt lønudbetalingerne for januar. Her var 99,8 procent af lønsedlerne til de ansatte uden systemfejl, og dermed er antallet af fejl under den fejlgrænse, som er aftalt i kontrakten med Københavns Kommune. Kun 116 fik lønsedler med fejl i, oplyser Accenture. - Vi har haft et godt resultat i januar, og regner med, at de sidste systemfejl vil være rettet i løbet af februar, siger Accentures danske administrerende direktør Jakob H. Kraglund. Overborgmester Lars Engberg (S) ser frem til, at Accenture sidst på måneden også kan udsende årsopgørelsen for hele 2004 til de ansatte. - Årsopgørelsen skal heller ikke indeholde fejl og mangler. Den sendes også til Told og Skat, og nu må Accenture bevise, at de også kan klare den opgave indenfor den samme fejlmargin, siger Lars Engberg. Dyr udlicitering Københavns Kommune udliciterede i juli sidste år lønadministrationen til det private firma for at spare op mod 43 millioner kroner, men det skabte lønkaos og har været en dyr fornøjelse for kommunen. Medarbejderne fik ikke den løn, de skulle have og Arbejdsretten gav lønmodtagerorganisationerne FOA og Lærernes Centralorganisation medhold i, at kommunen dermed havde brudt overenskomsterne. - Sidst på måneden står det klart, om vi også bliver idømt en bod for dette overenskomstbrud, siger Lars Engberg, der ikke på forhånd kan udelukke et nyt erstatningskrav mod Accenture. Kompensation Som et plaster på såret har Accenture en gang måttet til lommerne for at betale kommunen en kompensation på 15 millioner kroner for fejl og mangler. Derefter fredede Borgerrepræsentationen konsulentfirmaet til den 15. marts, der er allersidste chance for at få rettet op på forholdene. Mangelfulde data Accenture har undersøgt de påstande, der har været fremme om fejl ved det nye lønsystem, og firmaet forsvarer sig med, at mange af fejlene skyldes problemer med dataindsamlingen i kommunen og derfor ikke havde noget med selve driften af systemet at gøre. Indtastes forkerte data i systemet, vil resultatet være fejl på lønsedlerne. - Det betyder, at der er lidt flere nuancer i end det, der har været fremme. Vi beklager selvfølgelig de fejl, der har været på systemet. Men det viser sig, at fejl på lønsedlerne ikke kun har kunnet relateres til systemet, men også til fejl i de indberetninger, som systemet har fået, siger Jakob H. Kraglund. Det er kommunens egne medarbejdere, der leverer data til lønsystemet. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...