København satser på skolen i nyt budget

Ny budgetaftale i København lægger vægt på blandt andet social lighed og grønne investeringer.

København satser på skolen i nyt budget

Med særligt fokus på social balance, grønne investeringer og en omfattende beskæftigelsesindsats har politikerne på Københavns Rådhus torsdag eftermiddag landet budgettet for næste år.

Således sikrer aftalen, som blev indgået af et flertal bestående af Socialdemokraterne, SF, Det Radikale Venstre, Enhedslisten og Liberal Alliance, blandt andet et tilbud om billig skolemad til udsatte børn samt en lang række andre sociale initiativer.

Derudover øges antallet af timer i folkeskolen, ligesom det indføres tre nye skolespor til 720 elever og såkaldte helhedsrenoveringer af seks skoler.

- Det er afgørende for mig, at København er en by, som ikke bare er for eliten. Alle skal have råd til at bo her og have et godt liv, siger overborgmester Frank Jensen (S).

- Derfor sikrer vi penge til renovering og byggeri af almene boliger, sætter flere penge af til udsatte børn, giver gratis klubtilbud til udsatte unge, ansætter flere sundhedsplejersker og tilbyder billig skolemad til de mest udsatte børn, siger han.

Aftalen rummer desuden også en klimaplan, der ifølge kommunen vil gøre København til en af verdens grønneste hovedstæder samt en omfattende sundhedspakke med fokus på ulighed samt en stor beskæftigelsesindsats til over 100 millioner kroner.

- Jeg er glad for, at vi har landet en aftale, som tilgodeser københavnerne bredt og sikrer, at skoler, institutioner og ældreomsorg er i orden, siger Sundheds- og omsorgsborgmester Ninna Thomsen (SF).

Over 300 millioner kroner øremærkes fra 2013 til 2016 til en klimaplan. Dermed tager København et afgørende skridt frem mod at blive en CO2-neutral hovedstad, lyder det.

- Samtidig er jeg rigtig glad for, at det er lykkedes os at få taget et tigerspring frem mod at gøre København til en af verdens mest grønne hovedstæder, siger Ninna Thomsen.

En af satsningerne på vej mod en grønnere by er, at trafikken på Amagerbrogade skal reduceres, så den lange strækning med butikker og restaurationer skal have mindsket biltrafikken med 50 procent.

Den skal samtidig gøres mere fodgænger- og cyklistvenlig med bredere fortove og cykelstier.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.