Københavns Lufthavn vil igen være verdens bedste

Udsigt til hurtigere check-in og bagageudlevering

Øget samarbejde med flyselskaberne skal være med til at ventetiden på bagage sættes ned.arkivfoto

Øget samarbejde med flyselskaberne skal være med til at ventetiden på bagage sættes ned.arkivfoto

KØBENHAVN:Københavns Lufthavn vil tilbage i kampen om kunderne. Efter år med mere og mere utilfredse kunder, faldende vækst og en indtjening, der er gået i stå, skal det være slut med lange ventetider og forsvundne kufferter. Derfor lancerer Københavns Lufthavn investeringer for en milliard kroner i 2008. Først og fremmest bruges der omkring 100 millioner kroner på forbedring af bagageanlægget, som får en udvidet kapacitet ved ankomst på 25 procent. - Der har været et markant fald i passagertilfredsheden siden 1999, da vi lå nummer ét i verden. Nu ligger vi nummer 34. Vores vision er at blive nummer ét igen. Vi må blandt andet indse, at det tager for lang tid med bagagen. Derfor øger vi nu blandt andet med to ekstra bagagebånd, siger Københavns Lufthavns direktør, Brian Petersen, der tiltrådte i sommeren 2007. Samtidig er Københavns Lufthavn gået i dialog med flyselskaberne. - Målet er, at 90 procent af bagagen bliver leveret til passageren inden for en halv time efter flyet er landet. Men ganske få flyselskaber lever op til den målsætning. Derfor har vi indledt et samarbejde med flyselskaberne om at få ventetiden ned på bagage, siger direktøren. Check-in via mobilen Check-in til flyene i Kastrup skal også blive endnu bedre for at bringe ventetiderne ned og skabe glæde og smil før afrejsen. Statistisk set er passagerne i Københavns Lufthavn langt bedre til selv at ordne check-in end i den gennemsnitlige lufthavn. Men det skal gøres endnu bedre. - Vi har 46 automater i dag, og vi skal op på 60 automater. Vi åbner nu fire check-in automater i parkeringshusene, og vi får også automater på Københavns Hovedbanegård, siger Brian Petersen, der også ser store muligheder i check-in via nettet eller mobiltelefonen. 900 sikkerhedsfolk Direktøren føler, at man efterhånden har fået løst problemerne med sikkerhedskontrollen, men det kan stadig blive bedre. - Det fungerer godt, men vi er stadig ikke helt tilfredse. Det er derfor, vi nu ansætter flere folk, siger han. Der bliver i alt nyansat 87 i security, og de nærmer sig 900 ansatte i den afdeling. Ifølge Københavns Lufthavn udgør den post alene årligt en omkostning på 400 millioner kroner. Samtidig med en forbedret kundeoplevelse skal der arbejdes med vækst og indtjening, og der er masser at gå til. - Vi ser vækst i Østen, og i øjeblikket får vi ikke en rimelig andel af det. Samtidig skal vi sørge for at være lønsomme for flyselskaberne, siger direktøren, der må konstatere, at især antallet af transferflyvninger er faldet. Sidst men ikke mindst lægger Brian Petersen op til et langt større samarbejde med flyselskaberne. - Blandt andet arbejder vi på at få åbnet op for flyselskabernes data, så vi bedre kan styre belastningen på lufthavnen. Tidligere blev der ikke arbejdet sammen på et strategisk niveau, og så kan man ikke få de bedste strategier. Det skal vi nu lave om på, siger han. Milliardinvesteringen er allerede i fuld sving, og det er planen, at den vigtige bagageudvidelse skal stå klar, inden den travle sommertrafik begynder. /ritzau/