Hele landet

Kør længere på literen

Se, hvordan du sparer brændstof - og udskyder turen til mekanikeren

Arkivfoto: Grete Dahl

Arkivfoto: Grete Dahl

HELE LANDET: Hvis du hører til den type feriebilist, der ræser ned gennem autobahn med cykler på taget og dækkene trykket flade af vægten fra det fyldte bagagerum, så kan du godt forvente en unødigt stor regning for kør-selv-ferien.

Omvendt kan du spare 20 procent eller mere på brændstofforbruget med en fornuftig kørestil og lidt ekstra forberedelse, før du triller på ferie, fortæller Søren Holten Jacobsen.

Han er chefinstruktør hos FDM Sjællandsringen og underviser både private bilister og erhvervschauffører i at ”køre grønt”.

Søren Holten Jacobsens allervigtigste råd i forhold til brændstoføkonomien handler om gearskift.

Hvis du kører i et forkert gear, koster det rask væk 20 procent ekstra brændstof - samtidig med at det slider på motoren.

Kig på omdrejningstælleren. Kører du med dieselmotor, bør du højst køre med 2000 omdrejninger i minuttet - og allerhelst i intervallet mellem 1200 og 1800 omdrejninger.

I en benzinbil, kan du køre med lidt højere omdrejninger på motorvejen. Men ikke højere end 2500.

- Sådan lyder de generelle anbefalinger. Men kører du med en af de nyere benzinmotorer, der højst er et par år gammel, skal den faktisk køres mere eller mindre som en dieselmotor. Er du i tvivl, så følg gearskifte-indikatoren, hvis der er en sådan. Den tager ikke fejl, siger Søren Holten Jacobsen.

Bremsen koster brændstof

Forudseenhed er en anden vigtig faktor. Er du god til at læse, hvordan trafikken udvikler sig, kan du spare motoren for en masse unødigt arbejde, der omvendt går til spilde, hvis du kører tæt og aggressivt.

- Den dyre pedal i forhold til brændstoføkonomi er i virkeligheden bremsen. Det koster brændstof, når du bremser ned og skal accelerere igen. Kig langt frem og hold god afstand til den forankørende. Så slipper du også for stress, siger Søren Holten Jacobsen.

Det tredje centrale råd handler om hastigheden. Hvis du kører 130 km/t frem for 110 km/t, bruger du faktisk 20 procent mere brændstof. Den ideelle hastighed på de lange strækninger ned gennem Tyskland ligger på omtrent 120 km/t.

Sådan kører du grønt og billigt:

- Kør i højest mulige gear. Lavere omdrejninger forbedrer benzinøkonomien.
- Kør forudseende og undgå hårde opbremsninger. Lad motoren bremse i gear i stedet for at koble ud, når du nærmer dig et rødt lys.
- Undgå åbne vinduer, åbent soltag, tagbøjler, tagboks og cykler på taget. Det øger benzinforbruget betragteligt.
- Hold hastigheden. Ved overhalinger flytter du dig som regel kun et par pladser frem i rækken.
- Tjek dæktrykket. Er det 0,5 bar for lavt, skal du regne med to-tre procent højere brændstofforbrug og større slid på dækkene.
- Sluk aircondition og sædevarmer, hvis du ikke har brug for dem på sommerferien.
- Pak bilen så spartansk som muligt. Ekstra kilo kan ses på regningen efter en kør-selv-ferie. Drop genstande på hattehylden bag bagsædet, selv en let nødhjælpskasse kan være dødsensfarlig, hvis du er nødt til at bremse hårdt op.
Kilde: FDM

Tjek dæktrykket og sluk for klimaanlægget

Bilens stand er et helt kapitel for sig, når det handler om brændstoføkonomi.

Få mekanikeren til at sætte flueben ved olie, kølervæske, bremser og andet, før familien ruller ud på vejene. Men husk, at du selv skal sørge for det rette dæktryk.

Brændstoføkonomisk sparer du omkring fem procent ved have det optimale dæktryk på den læssede bil. En mindre besparelse - men sikkerhedsmæssigt afgørende.

Dansk Kørerlærer-Unions formand René Arnt oplever, at mange bilister også overser, hvor meget bilens elektriske udstyr bidrager til brændstofforbruget.

Især klimaanlægget er ”tørstigt”.

- Mange moderne biler har en brændstoføkonomi-viser. Og der kan du faktisk se, hvordan det påvirker forbruget, når du tænder for klimaanlægget. Mit råd er, at hvis du kører ned gennem Tyskland om natten, så overvej lige, om du har brug for det på det tidspunkt af døgnet, siger René Arnt.

/ritzau/FOKUS

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.