Kørefejl på hitliste

Briter opremser de ti almindeligste bilbommerter

Trafikulykker 15. september 2002 08:00

Når bilister laver ulykker, fordi de ikke har set sig ordentligt for i trafikken, sker det i de fleste tilfælde ved ganske lav fart. Som regel giver den slags kørefejl højst buler eller skrammer i kofangerne, men problemet bør alligevel ikke bagatelliseres. For selv ved lav fart kan en bil kvæste eller dræbe en fodgænger. Det påpeger et hold engelske kørekyndige, der har lavet en hitliste over de ti mest almindelige kørefejl blandt britiske bilister. Hitlistemagerne arbejder i firmaet Peak Performance Management - til daglig kaldet PPM - som træner firmabilister i at køre sikkert, og som rådgiver store koncerner i valg af firmabiler. Sammen med hitlisten giver briterne nogle råd om, hvordan de mest typiske kørefejl kan undgås. Her er listen og anvisningerne: 1. Kørefejl ved lav fart ved parkering og manøvrering. Kør langsomt og brug se bagud i både ruder og spejle. Stig ud og kig, hvis du er i tvivl. 2. For kort afstand til forankørende er den næsthyppigste kørefejl. Den resulterer ofte i harmonikasammenstød ved kryds og rundkørsler og i køer. Hold mindst to sekunders afstand til køretøjet foran, som grafikken viser. 3. Man stopper for tæt på køretøjet foran og risikerer at blive mast op i det, hvis man påkøres bagfra. Stop så langt bag en personbil foran, at du kan se, hvor dens bagdæk rører asfalten. Hvis du er for tæt på, vil din bils snude spærre for udsigten til bagdækkene foran. 4. Højere fart end forholdene tillader, er skyld i frontalkollisioner og i at bilister mister herredømmet, når de bremser hårdt op. Overhold fartgrænserne og hold hele tiden øje med personer, dyr og situationer forude, som pludselig kan tvinge dig til at sætte farten ned. 5. Træthed under kørslen er et langt større problem end normalt antaget. At falde i søvn under kørslen kan være fatalt. Især hvis søvnen melder sig på motorvejen. Hold mindst 15 minutters pause for hver to timers kørsel og tag ikke af sted på langture, hvis du i forvejen er træt. 6. De andres blinde vinkler - undgå dem. Du risikerer at blive ramt i siden, hvis den "blinde" medtrafikant pludselig skifter vognbane. Se efter de andre bilers spejle. Hvis du kan se de andre førere i deres spejle, kan de også se dig. 7. For sen og for brat opbremsning. Du risikerer at bagvedkørende ikke kan - eller når at - bremse så hårdt som dig selv, så de kører op i din bil bagfra. Brems gerne let i god tid, så de bagvedkørende kan se på dine bremselys, at du agter at stoppe. 8. De oversete farer. Især fortravlede firmabilister er slemme til at overse mulige farer forude, hvilket får dem til at bremse unødigt pludseligt og hårdt. Prøv at husk, at jo flere penge, myndighederne har brugt på skilte, striber på vejen, bump og andet vejinventar, jo større er ulykkesrisikoen på stedet. For ellers havde de ikke brugt alle de penge. 9. Manglende forståelse for forskellige slags køretøjer og chauffører. Forudse, at lastbiler og busser, varevogne, taxier og cykelbude pludselig kan forsøge at mase sig frem i trafikken og måske endda tage farlige chancer, fordi deres chauffører skal overholde stramme leveringstider og køreplaner. 10. Din egen dårlige placering på vejen. Hvis medtrafikanterne først kan se dig, når det er lige ved at gå galt, må de bremse hårdt op. Det kan være fatalt især på hurtige veje. Så gør dig synlig og vis din hensigt i god tid.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...