Kørelejlighed med jukebox

Toyotas ungdomsmærke skal brede sig fra Californien

LOS ANGELES: Toyota har et problem. Deres Camry har i årevis været en af de mest solgte personbiler i USA, så den er efterhånden et symbol på good, clean, topmavet forstadsborgerlighed. Af samme grund er ikke bare Camry men også selve Toyota-mærket helt out blandt de unge amerikanere, der jo altid skal være på tværs. At lære de unge at elske mærket, er en håbløs opgave, har Toyota erkendt. Så nu prøver de på anden snedig vis at få snabelen i de unges baglommer: Toyota har simpelthen etableret et helt nyt mærke, Scion, der skal brede sig som radiobølger ud fra det trendy Hollywood og omegn. Af samme grund havde de to første Scion-modeller verdenspremiere ikke i Detroit, men på Greater Los Angeles Motor Show, der åbnede næsten samtidig. Pressematerialet lovpriser ikke mindst Scionernes hypermoderne Pioneer-stereoanlæg med cd-skifter- og MP3 afspiller, der blinker og gnistrer i ti kulører. Knapper på anlægget har genveje til tre unikke Scion-lydindstillinger, der formentlig får rappen til at rappe, rocken til at rulle og technoen til at tordne, så man sjældent har hørt mage. Og forslår det ikke, kan apparatet udvides med en subwoofer - en dunderbashøjttaler - og en satellitradio, der er på bølgelængde med de hotteste stationer. Bilerne skulle samtidig være unikt lyddæmpet, så et minimum af støj kan trænge ind og ødelægge lydoplevelsen. Og heldigvis virker lyddæmpning som regel begge veje, så spektaklet formentlig også har svært ved at komme ud af de kørende jukeboxe ... Hvad er der ellers af biting at fortælle? Nå jo. Scionerne har motor - en 1,5 liters med 108 heste. Karrosserierne fås i to størrelser: En xA, der ligner en Corolla, som har fået skåret bagdelen af. Og en xB af statur som en Citroën Berlingo der ligner - vi ved snart ikke hvad. En afkortet skolebus. Eller en ubehjælpsom barnetegning af Postmand Pers lille, røde bil. Antidesign Den Corolla-lignende xA ser ganske kæk ud. Men hopper de unge virkelig frivilligt ind i en box som xB? Tja, lad os se. På det seneste har flere mærker vist prototyper på ungdomsbiler i samme kantede stil. For et par år stjal en lignende Nissan totalt billedet på biludstillingen i Genéve, og ikke mindst de unge var vilde med dens uhøjtidelige antidesign. Så lur os, om ikke xB går rent ind. Toyota-forhandlerne i Los Angeles er i hvert fald fulde af fortrøstning. Næsten 80 procent af dem har sagt ja til at indrette en særlig Scion-afdeling og tage på seks-dags kursus for at blive klogere på de unges særlige vaner, kultur, behov og sprog. Salget af Scionerne starter i juni. De skal koste fra 16.000 dollars - cirka 115.000 kroner - og det er ikke specielt billigt på de kanter. For de samme penge kan amerikanerne købe to små Hyundai'er eller en ny Mini Cooper, en Chrysler PT Cruiser, en Golf GTI eller en Camry, hvis det skal være. I første omgang må Scion kun sælges i Californien, men til februar skal xA og xB sætte deres spor hen over sydstaterne over til Florida og op til New York. Samtidig får en tredje Scion verdenspremiere, inden salget udbredes til resten af USA. Og her slutter festen. Det er ikke planen at sende Scion ud i andre verdensdele.