Kofoeds Skole er på vippen

Kommunen skærer ned på pladserne

Nørresundby 20. september 2002 08:00

AALBORG: Kofoeds Skole kan meget vel være fortid i Aalborg efter 1. januar næste år. Om det går sådan, afgør socialudvalget på et møde i næste måned. Kofoeds Skole er kommet i klemme, fordi Aalborg Kommune til næste år for brug for færre pladser til det, der hedder social aktivering. Kommunen vil fremover samle den sociale aktivering på tre steder. I Nørresundby, omkring arbejdet med Tønnies' samling og endelig i lokalerne på Østre Alle, hvor Kofoeds Skole i dag holder til. Men om det bliver i form at et kommunalt projekt, eller om Kofoeds Skole får lov at køre videre, er op til socialudvalget at beslutte. Mod at vælge Kofoeds Skole taler, at kommunen har nogle forpligtigelser overfor de kommunalt ansatte, der har arbejdet på andre projekter og snart bliver til overs. Den slags, har kommunen ikke overfor de ansatte på Kofoeds Skole. Kofoeds Skole har været i Aalborg i snart tre år med base på Østre Alle i forbindelse med det store uddannelsescenter på hjørnet af Sohngårdsholmsvej. Skolen blev i sin tid startet som et forsøg med en pose statspenge i ryggen. - Kofoeds Skole var dyrere end de andre projekter i kraft af forsøgsmidlerne, bekræfter skolens forstander, Lise Jensen . - Men nu har vi har lavet et projekt med 40 pladser, med den økonomi, der ville være, hvis vi var et kommunalt projekt. Lise Jensen fortæller, at Aalborg Kommune har fået en stribe pladser gratis af Kofoeds Skole. Kommunen betaler for 40 pladser, men der går faktisk det, der svarer til 55 elever på fuld tid på skolen. Altså får kommunen 15 pladser forærende. - Vi har plads og kapacitet til dem, derfor kan de ligeså godt gå her, som Lise Jensen siger. Skolen lægger stor vægt på, at eleverne bliver ved med at komme - også efter at de har forladt den. Hun mener, der er brug for en Kofoeds Skole i Aalborg også i fremtiden. Ikke mindst fordi skolen bliver drevet efter nogle principper, der i dag ikke findes i de kommunale projekter. - Vi har en meget stor bredde i tilbuddene. Eleverne får mange forskellige valgmuligheder. Det er utrolig vigtigt, at man kommer i gang med noget, man har lyst til, noget man brænder for, siger hun. - Det, der tænder den ene, tænder ikke nødvendigvis den anden. Derfor har vi en række forskellige værksteder, ligesom vi har omkring 20 forskellige undervisningstilbud, eleverne kan gå til. - Mange vil kun arbejde på værksted, når de kommer her. Men når de møder de andre elever, som også går i skole, så får de selv lyst til at lære noget og til at udvikle sig. - 90 procent af vores elever går også til undervisning. Det er godt i en målgruppe, der ikke går til undervisning eller,. Lise Jensen peger også på, at man på skolen har stor erfaring i aktivering af to-sprogede elever. - Der er ikke udviklet ret mange projekter på det område, siger hun. Hun ser det som en stor fordel, at de to-sprogede både arbejder i værkstederne og modtager undervisning i dansk. På den måde går det lettere med at lære dansk. Udover pladserne til elever, der er i social aktivering, er der mange, der kommer på skolen helt og aldeles frivilligt. - Vi henvender os til alle ledige. Også førtidspensionister, efterlønnere og folk på overgangsydelse. Og lige for tiden vælter de ind. Jeg skriver to-tre stykker ind hver uge, fortæller Lise Jensen, der anslår at der går et sted mellem 40 og 50 frivilligt på skolen. Endelig mener hun, at det kan være en fordel ikke at være en del af det kommunale system, men at stå ved siden af. - Folk føler sig en lille smule mere fri, når det ikke er et kommunalt projekt, siger hun. Lise Jensen går ind i edb-lokalet, hvor fem elever har dansk-time. De er ved at lære om procesorienteret skrivning. Tre er i social aktivering og to har meldt sig frivilligt til undervisningen. Rita Kaae Pedersen hedder læreren, og hun betegner Kofoeds Skole som noget enestående i Aalborg. Netop fordi der er så mange tilbud. Eleverne bakker hende op. De har svært ved at forestille sig, at der vil komme noget positivt ud af det, hvis kommunen overtager stedet. - Jeg har hørt, andre fortælle, at Kofoeds Skole uden sammenligning er det bedste sted, fortæller Finn Rasmussen, der har været elev på skolen i 16 måneder. - Og nu frygter de, at de skal tilbage på et eller andet kommunalt projekt. Finn Rasmussen er for tiden ved at søge om førtidspension, men hans plan er at blive ved med at komme på Kofoeds Skole, når og hvis pensionsansøgningen går igennem. Han ser det som en stor fordel, at elevskaren både tæller mennesker, der er der fordi de skal - i social aktivering -og mennesker, der kommer frivilligt fordi de gerne vil. Det giver undervisningen et ekstra pust. - Vi plejer at sige, at man ender ikke på Kofoeds Skole. Man starter her, supplerer Lise Jensen. - Man skal aldrig opgive at mennesker kan blive selvforsørgende. Ihvertfald skal man ikke tage håbet og drømmen fra dem.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...