EMNER

Kollision stadig en gåde

Tonsvis af olie samlet op fra sunket kinesisk skib

RØNNE:To danske og et svensk miljøskib havde i aftes opsamlet 36 ton af den olie, der er lækket fra det kinesiske fragtskib "Fu Shan Hai", efter at skibet lørdag aften sank nord for Hammer Odde på Bornholm. Et svensk miljøfly overfløj søndag middag området. Vurderingen var, at der på det tidspunkt var lækket omkring 40 ton olie fra "Fu Shan Hai". - Men siden er der sivet mere olie ud, siger den vagthavende officer hos Søværnets Operative Kommando (SOK). "Fu Shan Hai" indeholdt 1680 ton heavy fuel olie og 110 ton dieselolie. Dieselolien er ikke bekæmpbar, idet den fordamper, oplyser Søværnets Operative Kommando (SOK). Men den tunge olie dæmmes ind med flydespærringer og pumpes op fra vandoverfladen med såkaldte olieskimmere af de danske miljøskibe "Mette Miljø" og "Gunnar Thorsen" og det svenske "202". Repræsentanter for de svenske og danske miljømyndigheder vurderer fortsat, hvordan den olie, som endnu er i tankene på "Fu Shan Hai", kan pumpes op. Skibet ligger på 60 meter vand. - Det er ingen nem opgave - og også et spørgsmål om, hvem der skal betale, konstaterer den vagthavende officer hos SOK. - Olien er i forskellige tanke. Vi ved ikke, om der siver olie ud fra dem alle, siger han. Det kinesiske fragtskib kolliderede ved 12.30-tiden lørdag med det cypriotiske fragtskib "Gdynia" ca. fire km nord for Hammer Odde. Lørdag aften sank "Fu Shan Hai" efter nogle voldsomme eksplosioner, der fik lågene på ballasttankene til at ryge af som sodavandspropper. Den eksplosionsagtige lyd menes at stamme fra lufttrykket, da skibet gik ned på dybt vand. Hele "Fu Shan Hai"s besætning på 27 mand blev reddet i land, før skibet gik ned. De tilbragte natten på Hasle Vandrerhjem, hvor de stadig befandt sig i går. Det kinesiske fragtskib, der er bygget i 1995, havde en last kunstgødning om bord, foruden de1680 ton tung fuelolie, 110 ton dieselolie og 35 ton smøreolie. Selv om kunstgødningen skulle sive ud af det kinesiske fragtskib, udgør det ikke nogen forureningsfare. Det var søndag fortsat en gåde, hvordan kollisionen mellem de to fragtskibe kunne ske i roligt vejr med en sigt på syv sømil - ca. 13 km. Andenstyrmanden på det cypriotiske skib, der havde brovagten under kollisionen, har til politiet i Rønne forklaret, at han havde set det kinesiske skib, som han forsøgte at passere venstre om for at undgå en kollision. Da manøvren ikke lykkedes, forsøgte han at gå højre om kineseren for at undvige, men da var det for sent. Andenstyrmanden overtog brovagten fra kaptajnen en halv time før, kollisionen skete. Efter afhøringen hos politiet i Rønne satte det cypriotiske fragtskib, efter ordre fra rederen, kurs mod Gdynia. Fragtskibet er knap to år gammelt. Vagthavende officer hos Søværnets Operative Kommando, SOK, oplyser, at Søfartsstyrelsen i dag sender et par mand til Gdynia for at afhøre besætningen. Det søforhør, der skal holdes i forbindelse med ulykken, finder formentlig sted i Danmark. - Vi slap med skrækken denne gang. Det kunne være gået meget værre. Heldigt at det ikke var et tankskib, der gik ned, siger vagthavende hos Rønne Politi, som håber, at ulykken kan give anledning til en fornyet debat om risikoen ved sejlads i Østersøen. /ritzau/