Brønderslev

Kom nu hjem til Brønderslev

Ny kampagne skal få unge til at bosætte sig i Brønderslev

I studiebyerne kan man møde opfordringen til Mie og andre unge. Privatfoto

I studiebyerne kan man møde opfordringen til Mie og andre unge. Privatfoto

BRØNDERSLEV:Ny kampagne for Brønderslev Kommune prikker kærligt til de unge med løfter om lynhurtigt fibernet, god motorvejsforbindelse og ikke mindst mors frikadeller.

Når Mie Nielsen fra Ørum som vanligt springer på cyklen for at køre fra studenterhyblen på Frederiksberg og ind til sit lægestudie på Københavns Universitet, så får hun sig fra i dag en overraskelse.

Hendes kvarter vil nemlig være prydet af store plakater med et billede af sine storsmilende forældre og en lille hilsen, som nok skal få hende til at føle sig truffet.

”Hej Mie. Vi håber, at du oplever en hel masse i København. Men vi savner dig hjemme i Brønderslev Kommune. Vidste du i øvrigt, at vores kommune er én af dem, hvor flest fraflyttere kommer hjem igen? Det skulle du også gøre, når du engang er færdig med studierne”, lyder teksten under det store billede af Mie Nielsens far og mor.

Den målrettede hilsen er en del af kampagnen Hjemmeibronderslev.dk, som er centreret omkring familie og venner til fem unge, der har valgt at forlade deres hjemby i Brønderslev Kommune for at læse i landets større byer.

Borgmester i Brønderslev Kommune, Mikael Klitgaard (V), har det dog rigtig godt med, at nogle unge vælger at rejse væk for en periode.

- Det er fint, de kommer udenbys for at opleve og lære noget. Det giver en god dynamik og udvikling i vores kommune – hvis bare de kommer hjem igen, når de er færdige med at læse, skriver han i en pressemeddelelse

Ingen ynk i udkanten

Kampagnen figurerer omkring de unges adresser i enten Aalborg, Aarhus eller København, hvor de vil opleve plakater med venner og familie, der kærligt og humoristisk prikker til følelsen af hjemve.

Desuden er der lavet korte videoer, som familie og venner kan slå op og dele på de unges profiler på de sociale medier.

Borgmesteren medvirker selv i videoerne, hvor han sidder i de unges barndomshjem sammen med deres familier og venner og lover, at hvis de kommer hjem efter endt uddannelse, så får de både fibernet, billigere huspriser, let adgang til motorvej og en hjælpende hånd i nabolaget.

For ham er det vigtigt at gå til de unge med overskud og humor.

- Der er for meget ynk i udkanten. I stedet vil vi med et smil på læben slå på alt dét, som vi kan prale af - og der er meget, siger han.

Mikael Klitgaard lægger vægt på, at når kommunen vælger at køre kampagnen, så er det fordi, den har noget at have løfterne i.

- Vi har helt konkret en god kvalitet i vores ydelser til borgerne, for eksempelvis i forhold til børnepasning. Desuden er det langt billige at etablere sig her sammenlignet med de store byer.

Kampagnen vil være synlig i outdoor reklamestandere i Aarhus, Aalborg og København, på sociale medier, via Google AdWords, infoskærme i bybusser og på hjemmeibronderslev.dk fra uge 16 og tre uger frem.

Brønderslev Kommune er én af de få kommuner i Nordjylland, der oplever befolkningsfremgang.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.