Kommando blev hejst

"Ejnar Mikkelsen" indgår nu i flådens tal

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Chef for "Ejnar Mikkelsen", kaptajnløjtnant Troels Sundwall (tv) og chef for Søværnets Operative Kommando, kontreadmiral Nils Wang (th). Begge er de stolte af "Ejnar Mikkelsen", som i opgaveløsningen er både fleksibelt og effektivt.

FREDERIKSHAVN:- For fire måneder siden var vi samlet i Skagen for at give dette skib navnet "Ejnar Mikkelsen". Navngivningen er selvfølgelig en vigtig dag, men dagen i dag er mindst lige så vigtig. Sådan indledte chefen for Søværnets Operative Kommando, kontreadmiral Nils Wang sin tale, da han fredag var i Frederikshavn i anledning af første kommandohejsning på inspektionsfartøjet "Ejnar Mikkelsen". Ved kommandohejsningen blev chefens kommandotegn hejst på en af masterne, og skibet indgik dermed officielt i flådens tal. Det er dog først 23. februar, "Ejnar Mikkelsen" sætter kurs mod første opgave. - Indtil da skal vi lære skibet at kende og indarbejde rutiner, så vi i nødsituationer ved, hvad vi skal gøre for at redde os selv og dernæst skibet. Men vi skal også skabe en god ånd om bord, så besætningen kan arbejde selvstændigt, så det bliver naturligt selv at tage ansvar og så alle er villige til at hjælpe hinanden på tværs af faggrænser, siger chef for "Ejnar Mikkelsen", kaptajnløjtnant Troels Sundwall. Bygget i Skagen Inspektionsfartøjet er bygget på Karstensens Skibsværft i Skagen, som i et år dagligt har beskæftiget omkring 120 mand med udrustning af skibet. - Det er det andet skib i skibsklasse, så det gik lettere denne gang, end da vi byggede søsterskibet, "Knud Rasmussen". Og vi kan i hvert fald garantere, at søværnet har fået et særdeles robust skib, som kan sejle i både varme og kulde, og at søværnet har fået et effektivt skib i forhold til besætningsstørrelsen, siger værftets produktionschef på nybygninger, Benny Kristensen. Og det er da også netop denne effektivitet og fleksibilitet, som er vigtig for søværnet. - Ingen ved, hvordan søværnets opgaver ser ud om 30 år. Derfor er det vigtigt, at man har skibe, som kan løse alle typer opgaver. Og sådan er det i øvrigt også i forhold til at være ansat i søværnet. Man ved aldrig, om man skal dreje til højre eller ventre, når man kommer til Bøje 1 oppe ved Skagen, siger Nils Wang. "Ejnar Mikkelsen" kan altså klare forskellige opgavetyper lige fra at ledsage nødhjælpsskibe ud for Afrika til at fungere som kommandoskib for en mindre stab. Stævner mod Nordatlanten Men 23. februar drejer "Ejnar Mikkelsen" til venstre ved Bøje 1 ved Skagen. Her går turen nemlig mod Nordatlanten, hvor den primære arbejdsopgave er lige nu. Her skal "Ejnar Mikkelsen" blandt andet udføre fiskeriinspektioner, redningsaktioner samt hævde den danske suverænitet - en opgave som bliver mere og mere omfattende på grund af klimaændringerne og den stigende maritime aktivitet ved Arktis.