Kommune: Køb forsikring til nødanlæg

Brønderslev Kommune vil skrive ud til borgere og advare om lang sevicefrist på kaldeanlæg

Forsikringsvirksomhed 14. september 2006 06:00

BRØNDERSLEV: Brønderslev Kommune gør nu alle borgere med nødkaldeanlæg opmærksomme på, at de skal tegne en ekstra forsikring hos TDC, hvis de ikke vil risikere at vente op til 14 dage på service. Det sker på baggrund af en sag, hvor et ældre ægtepar fra V. Starengvej måtte undvære deres nødkald i fire dage, da deres telefon gik i stykker. Det oplyser Tina Grønbæk, der er visitationsleder i Brønderslev Kommune. - Vi har besluttet at skrive til alle borgere med nødkald, at hvis de ønske hurtig hjælp fra TDC, skal de tegne en forsikring, og fremover vil vi gøre opmærksom på dette, når vi bevilliger nødkaldeanlæg, siger Tina Grønbæk. Eneste lovlige løsning Nødkaldeanlægget virker gennem den almindelige telefonlinje, så hvis der opstår en fejl, bliver nødkaldeanlægget også sat ud af drift. Tina Grønbæk er ked af sagen med det ældre ægtepar, men hun fortæller, at det eksisterende anlæg, der går over telefonsystemet, er den eneste løsning, der lever op til lovkravene på området. - Vores eneste mulighed, hvis det går i stykker er, at vi kan sætte folk ud til borgeren 24 timer i døgnet, siger hun. Tina Grønbæk synes, at TDC har indført en meget stram linje over for kunderne efter firmaet indførte nogle forsikringer, som gør, at man kan købe sig til hurtig service, hvis telefonen går i stykker. Hun mener, at TDC bør hjælpe kunder med et særligt behov for telefonen hurtigt. - Jeg synes, at det er ringe. Det er ok for dig og mig at undvære en telefon, men i en helt speciel situation er det uanstændigt og dårlig service ikke at hjælpe, siger hun. Det er kundeservicedirektør i TDC, Peter Lanng Nielsen, ikke enig i. Han siger, at TDC som virksomhed ikke er moralsk forpligtede over for deres kunder. - Vi går generelt meget langt for at hjælpe vores kunder, men man kommer ikke foran i køen, hvis man har et kaldeanlæg, siger han og tilføjer: - Vores holdning er, at kommunerne må tage ansvar for det udstyr de sætter op. Og fordi nogen får bedre service, betyder det ikke, at andre får dårligere service. Peter Lanng Nielsen mener, at det er et urimeligt krav, at de skal sætte folk med nødkald forrest i køen, da de ikke på forhånd ved, hvilke adresser, der har nødkaldeanlæg. - Måske skal vi til at have fat i kommunerne og fortælle dem, hvad vi synes, der er deres ansvar, siger Peter Lanng Nielsen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...