EMNER

Kommunen tilfreds med taxa trods klager

Bevillingsmyndigheden følger indsatsen for bedre service

Med den nye storkommune er der kommet flere yderdistrikter og flere lidet attraktive ture for taxachaufførerne.arkivfoto: grete dahl

Med den nye storkommune er der kommet flere yderdistrikter og flere lidet attraktive ture for taxachaufførerne.arkivfoto: grete dahl

AALBORG/HOU:Aalborg Taxa gør en indsats for at komme klager til livs, og indtil videre er bevillingsmyndigheden, Aalborg Kommune, tilfreds med indsatsen for at kunne tilbyde kunderne i også yderdistrikterne en ordentlig service. - Aalborg Taxa prøver at stramme op ved at tilbyde chaufførerne en garantibetaling på 300 kroner for at køre de små ture i yderområderne. Desuden vil taxa stramme op over for de chauffører, som siger nej til turene, siger kontorchef Jørgen Speich, teknik- og miljøforvaltningen. - Men viser det sig, at tiltagene ikke er effektive, så må vi være opmærksomme på, hvilke chauffører der siger nej. Hvis der er taxachauffører, som ikke gider køre ture, så kan vi trække deres godkendelse og dermed sætte en stopper for problemerne, siger Jørgen Speich fra bevillingsmyndigheden. Det er nemlig Aalborg Kommune, som udsteder bevillingerne til at køre taxa i kommunen. 10 klager i august Baggrunden er, at der særligt fra Hou og Hals-området er klager over lange ventetider på taxaer. Derfor har indehaveren af Den Glade Vandrer i Hou, Keld Petersen, indrykket en formular i den lokale ugeavis. Formularen er en fortrykt klage over Aalborg Taxa med plads til at skrive årsagen til klagen samt navn og adresse. Modtageren af klagen er Aalborg Kommune. Keld Petersen har givet NORDJYSKE kopier af klagerne, og i perioden 17. juli til 24. august er det blevet til i alt 12 klager over Aalborg Taxa, heraf de 10 i august. Klagerne er blandt andet ventetider på 60-80 minutter og taxaer, der aldrig dukkede op. For mange kiksere Jørgen Speich har også set klagerne og mener, at nogle af dem rammer ved siden af. - Der er eksempelvis en klage over en taxa, som aldrig skulle være nået frem, men chaufføren kan dokumentere at have kørt turen. Nogle gange må der være tale om erindringsforskydning, siger han. - Men der tegner sig et billede af, at der er for mange ture, der glipper. Enten fordi taxachaufførerne afviser ture eller undlader at køre dem. Inden kunden reagerer igen, og taxa sender en ny vogn, så opstår der en ventetid på op mod et par timer. Andre chauffører optræder uhøfligt og er sure over, at de har fået den lille tur. Men disse chauffører får en røffel, når der bliver klaget over dem, understreger Jørgen Speich. Han tilføjer dog, at det altid har været et problem at få dækket yderområderne, også før kommunesammenlægningen.