EMNER

Kommunen vil have dig på nettet - men er den klar?

Ny kampagne skal få folk til at bruge kommunernes hjemmesider frem for borgerservice, men er siderne klar til den udfordring?

7
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Ejvind Juelskov (til højre) er en af de frivillige, der står for Ældre Sagens netcafé på Vellingshøj-Centret. Han inviterer andre til at komme, hvis man ligesom Ole Steensen (i midten) og Søren A. Larsen gerne vil blive bedre til blandt andet kommuna

Ole Steensen er på jagt. Han leder efter et sted, hvor han kan forny et sundhedskort. Samfundet er i gang med at blive digitalt, så derfor er 73-årige Ole Steensen ikke på jagt i Hjørrings bymidte, men derimod på nettet, på www.hjoerring.dk. I snart et år er 73-årige Ole Steensen fra Hjørring kommet til Ældre Sagens netcafé på Vellingshøj-Centret, hvor de knap så computerstærke kan få hjælp til at komme med på den digitale bølge. Han er efterhånden blevet en flittig bruger af søgemaskinen google, mail og NemID, men han har aldrig før set kommunens hjemmeside. - Jeg er sjældent i kontakt med kommunen, men sker det, så ringer jeg til dem, fortæller Ole Steensen. Men hvorfor gå ned til borgerservice eller ringe til dem, når man kan ordne sine anliggender med kommunen på nettet? Det spørgsmål er mange optaget af, ikke kun blandt computernørder, men også blandt økonomer. Landets kommuner kan spare 420 millioner kroner ved at danskerne betjener sig selv på nettet. Men de fleste vælger at ringe til kommunerne i arbejdstiden. Det koster dyrt i tabt arbejdstid. Ny kampagne igang Lørdag starter en helt ny kampagne, hvor Hjørring, Brønderslev og Frederikshavn sætter fokus på selvbetjening over nettet. Kampagnen laves i samarbejde med en række andre nordjyske kommuner, og vil blandt andet bestå af reklamer på tv, plakater og busser. Budskabet er, at det er enkelt og fleksibelt, at benytte selvbetjeningen på nettet. Man behøver hverken spilde sin frokostpause eller tage fri fra arbejde. Flere af de helt basale funktioner, man tit må vente i kø for at få behandlet, kan laves på nettet, hvis man altså kan finde rundt på kommunernes hjemmesider. Det med at finde rundt på Hjørring Kommunes hjemmeside går dog ikke så nemt for Ole Steensen. Efter et minut og nitten sekunder, finder han det sted, hvor han kan forny et sundhedskort. Inden da, har han læst sig igennem den trespaltede forside på Hjoerring.dk, samt klikket sig rundt på flere forskellige undersider. Gentofte er nemmere NORDJYSKE får Ole Steensen til at gå på samme jagt på www.gentofte.dk, som fra flere sider er blevet kåret til en af de bedste kommunesider i landet. Efter 47 sekunder finder Ole Steensen målet. På forsiden af www.gentofte.dk er en boks med overskriften "Selvbetjening og genveje", hvorfra man blandt andet kan bestille nyt sundhedskort. - Det er meget mere overskueligt og nemt med sådan en oversigt. Ideen med "Selvbetjening og genveje" er rigtig god, forklarer Ole Steensen. - Der er mange ting på Hjørrings hjemmeside, og jeg skal lede længe efter det, jeg gerne vil. Det er lidt rodet, fortæller Ole Steensen. Der sker for meget Jeppe Jensen fra firmaet Interfaze er brugeroplevelsesekspert. Hos Interfaze har man stort kendskab til kommunale hjemmesider. Man har blandt andet hjulpet Brønderslev og Frederikshavn med at udvikle nye hjemmesider. NORDJYSKE har fået Jeppe Jensen til at give en evaluering af Hjoerring.dk, og han forstår godt, at Ole Steensen finder siden rodet. - Der sker for meget på forsiden og der ser ud til at være for lidt fokus på selvbetjening. Flere elementer på forsiden virker mere tiltænkt ansatte og politikere. Det kræver tid at finde ting, måske for meget tid for den travle familie. Der bør være mere fokus på færre ting, fortæller han. Jeppe Jensen mener sagtens, at Hjørring kan lære af kommuner som Gentofte. - Færre sider med kortere tekst, som så til gengæld er mere målrettet borgerne, fortæller han. Kunne være nemmere Hos Hjørring Kommune er kommunikationsmedarbejder Mads Krogh til dels enig i Jeppe Jensens vurdering. - Mange finder ikke det de leder efter, på forsiden. Nogen ting kunne være nemmere at finde. Der er selvfølgelig stadig plads til forbedringer, erkender han. - Vi har haft meget fokus på selvbetjening i udviklingen af siden, men det kunne være en idé, at gøre mere ud af det på forsiden, fortæller han. Han påpeger dog, at rigtig mange bruger Hjoerring.dk, og finder det de leder efter. - Så siden er på ingen måde en fiasko, fortæller han. Jeppe Jensen er enig i, hjoerring.dk langt fra er nogen fiasko. - Designet er flot, og de har mange innovative ideer. De kunne bare godt vejlede deres brugere bedre, fortæller han. Hos Hjørring Kommune håber man, at flere vil benytte selvbetjeningsløsninger på nettet. Den gamle regering har indgået aftale med Kommunernes Landsforening, så fra 2015 skal halvdelen af alle henvendelser til kommunerne foregå elektronisk.