Kommuner fusker med udbudsrunder

Offentlige institutioner forkaster private tilbud

KØBENHAVN:Kommuner og offentlige institutioner fusker i stor stil, når de skal udbyde opgaver som rengøring eller kantinedrift. Mange gange laver kommunen eller institutionen et udbud med ganske præcise betingelser, og så vrager man alligevel de private virksomheder til slut og lader kommunens folk få opgaven, selv om kommunens tilbud er dyrest. Arbejdsgiver- og erhvervsorganisationen HTS-A får 10-15 henvendelser årligt fra virksomheder, der mener, at de uretmæssigt er blevet vraget til en opgave, som de har budt på, selv om virksomhederne var langt billigere end kommunen. - Det er horribelt. For virksomhederne koster det både kræfter og cash, fordi det offentlige ofte ender med at få kolde fødder, siger chefkonsulent Henrik Friis fra HTS-A til Ritzau. Organisationen foreslår en stramning af konkurrenceloven, så det ikke længere bliver muligt for kommunerne at annullere et udbud, der foretages på skrømt. Det vil sige, at kommunen skal tvinges til at tage det billigste tilbud. Samtidig mener HTS-A, at kommunerne bør have pligt til at lægge deres beregninger frem på deres egne bud, så konkurrencemyndighederne kan kontrollere, om de holder vand. Få klager - Ofte ser vi nemlig, at det offentlige “glemmer” udgifter som overtid, husleje, el eller uddannelse, så deres pris ser lavere ud, end den er i virkeligheden, siger han. Som det er i dag kan virksomhederne klage til Klagenævnet for Udbud, men mange virksomheder afholder sig ifølge HTS-A fra at gøre det af frygt for at blive blacklistet af kommunen ved næste udbud. Dansk Industri har netop anmeldt Silkeborg Kommune til Konkurrencestyrelsen for at fuske med udbuddet af rengøring på kommunens skoler. Da Silkeborg Byråd skulle tage stilling til tilbuddene, forkastede flertallet alle buddene, selvom andre bud end kommunens eget var op til tre millioner kroner billigere. Det er derfor fortsat kommunen selv, der står for rengøringsopgaverne. Men den går ikke, mener branchedirektør ved Dansk Industri, Frank Bill. - Man kan ikke tillade sig at annullere udbuddet i elvte time, altså på det byrådsmøde, hvor man skulle beslutte, hvem der skulle have opgaven. Det kan man kun, hvis man har en god saglig grund til det, og det mener vi ikke, at Silkeborg Kommune har i den sag, siger han til DR Østjylland. Kommuner afviser I Silkeborg oplyser byens konservative borgmester, Jens Erik Jørgensen, til Ritzau, at kommunen annullerede udbuddet, da et flertal i byrådet mente, at det billigste rengøringsselskab satte for få timer af til at gøre skolerne rene. Flertallet var bange for, at niveauet ville dale - og at skolerne ville være mere beskidte, hvis det private selskab overtog kommunens egen rengøring. - Det var baggrunden for beslutningen i byrådet i sin tid, men annulleringen af udbuddet skete med et meget snævert flertal i rådet, siger Jens Erik Jørgensen, der selv stemte for, at man skulle vælge en privat udbyder. Kommunen ville over en treårig periode spare tre millioner kroner ved at skifte fra kommunal til privat rengøring. Udliciteringsomfanget i kommunerne er ifølge HTS-A faldet under den borgerlige regering fra 11,8 procent i 2001 til 10,7 procent i 2005. Omvendt steg den under Nyrup-regeringen fra 10 procent i 1993 til 11,8 procent i 2001. /ritzau/