Kong Arthur i Vendsyssel

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Det jyske Vokalensemble.

koncert Ensemble Zimmermann og Det jyske Vokalensemble # # # # ¤ ¤ Ensemble Zimmermann og Det Jyske Vokalensemble stod bag opsætningen af Henry Purcells dramatiske værk ”King Arthur” sidste år, og i år fandt opsætningen vej til det nordjyske publikum. Handlingen udspiller sig i middelalderen, Kong Arthur og hans mænd er i hård kamp mod saksernes Oswald, så på sin side efterstræber Arthurs elskede, den blinde Emmeline. Græske guder, spøgelser, alfer, troldmænd og sågar havfruer blander sig i fortællingen, som naturligvis ender med briternes sejr over de vantro sakser, mens folket synger sin hyldest til Englands skytshelgen, Skt. George. Hos Purcell bæres den talte dialog af skuespillere, her er den erstattet af en fortæller, forestillingens instruktør Morten Kold, der binder de forskellige musikalske tableauer sammen. Og skuespillernes sceniske ageren bliver erstattet af det oldgræske kor, hvorfra sangerne på skift træder solistisk frem. Dermed bliver dramaets skiftende faser først og fremmest illustreret gennem Morten Skovmands smukke billeder, som projiceres op på bagvæggen som baggrund for musikken. Musikalsk set er Kong Arthur blevet en ganske vellykket forestilling. Det lille ensemble – strygekvintet, blokfløjter og baroktrompeter med Lars Colding Wolf i spidsen - formede og artikulerede de små barokke dansesatser med omhu og i en afbalanceret ensembleklang. De unge sangere er endnu ikke færdigudviklede, men havde hver især en fin sans for den barokke syngemåde og frasering, i særdeleshed i de mange mindre konstellationer, som de trådte frem i. Forestillingens svaghed lå i dens redegørelse for dramaets forløb, som udelukkende var lagt i hænderne på Skovmands farvemættede baggrundsbilleder og fortællerens løbende handlingsreferat. I musikdramatik – og dramatiske opsætninger i det hele taget, skal en aktør med sin mimik og ageren formidle rollens karakter, hvem er god/ond, lykkelig/fortvivlet, intrigant/naiv. Dramaet bør være forståeligt, også selvom man ikke kender handlingen på forhånd eller er i stand til at forstå det talte/sungne ord. Musikkens inciterende, danseagtige karakter kom her til at stå i voldsom kontrast til aktørernes ikke-ageren på scenen. Som musikfremførelse fik vi en ganske vellykket fremførelse af Purcells smukke ’semiopera’, men vi blev snydt for dramaet. Tore Mortensen kultur@nordjyske.dk "King Arthur" Ensemble Zimmermann og Det jyske Vokalensemble, Vendsyssel Festival Det Musiske Hus, Frederikshavn torsdag aften