Kongen af perlegruset

4007, Peugeots første bud på en livsstils 4x4 SUV, er klar til at indtage de danske villaveje. Men er det for sent?

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Interiøret er også fra Outlander og det er beskedne fire stjerner i Euro NCAPs crashtest også.

4007 er resultatet af et samarbejde mellem PSA (Peugeot og Citroën) og japanske Mitsubishi. Ud af den intime trekant er også kommet den nye Outlander fra Mitsubishi, og C-Crosser fra Citroën. I bund og grund tre helt ens biler, hvor kun små justeringer i det ydre design, samt et andet motorprogram, adskiller modellerne. Indtil for få måneder siden blev der solgt SUV’ere på gule plader med samme fart, som bageren langer rundstykker over disken søndag morgen. Men de nye afgiftsregler betyder, at der virkelig skal gribes til lommerne, hvis man vil realisere drømmen om en gulplade SUV. På hvide plader har biltypen altid været uopnåelig for de fleste. De er simpelthen for dyre. Derfor kan man spørge sig selv, om Peugeot ikke er for sent ude med deres 4007? Citroën Danmark har taget konsekvensen, og hjemtager ikke deres C-Crosser. De mener ikke, at der er basis for et salg efter de nye afgifter blev indført. Men Peugeot har selvtilliden i orden og trodser politikernes løftede pegefingre. 180 styks 4007’ere lander hos de danske forhandlere til oktober, og Peugeot Danmark regner med at få udsolgt. De fleste på hvide plader. Hvad er 4007 så for en bil? Jo, i bund og grund er det en Mitsubishi Outlander, bare med en løve foran, en anden motor og en dårligere garanti. Modsat Mitsubishi har Peugeot ikke nogle off-road traditioner. Og kommer det til rå 4x4 image og macho effekt, knockouter Mitsubishi 4007’eren med en lige højre. Outlanderen lugter ganske enkelt mere af armsved og Ural bjerge end 4007’eren, som til gengæld lugter af nettoposer og perlegrus. Og netop det kan blive skæbnesvangert for Peugeoten. Hvorfor købe en Peugeot, når man kan få den ægte vare hos Mitsubishi? Og så endda med tre års garanti mod Peugeots sølle to år. Dejlig motor På ét felt vinder franskmanden dog. 4007 kommer med en neddroslet udgave af den 2.2 liter HDI, som vi kender fra 407. Partikelfilter er standard. I 4007 yder den 156 heste, og det giver et hæderligt diesel forbrug på knap 14 km/l. På testrutens små 150 kilometer viste den sig fra sin pæne side. Rigeligt med trækkraft og tyst ved motorvejskørsel. Til gengæld skuffede stabiliteten ved motorvejskørsel. Selv med 18” lavprofil dæk, vuggede bilen en del. Godt når farmand cruiser rundt for at få lille Oskar til at falde i søvn, men trættende ved længere tids motorvejskørsel. En tur på ujævne og mudrede markveje klarede 4007 dog ganske overbevisende. Men en offroader bliver den aldrig. Indvendigt har Peugeot ikke efterladt mange fingeraftryk. Alt er stort set identisk med Outlander, bortset fra kontakterne til elruderne, som bestemt må være fra en meget gammel Mitsubishi. Skuffende, da det ydre design lægger op til mere lir inden døre. Ellers er der rigeligt med plads. Både foran og på bagsædet. Bagagerummet er standardudstyret med en 3. sæderække gemt nede i gulvet. Men den er absolut kun til børn. Og så er den noget bøvlet at folde op og ned. Når 4007 introduceres til oktober bliver der to udstyrstrin at vælge i mellem. Største forskel er 18” fælge og krom detaljer på øverste trin. Der er fuld sikkerhedspakke på begge modeller. Og det kan være nødvendigt, for Outlander/4007 opnåede kun skuffende fire stjerner ved Euro NCAP crashtest. Startprisen bliver 499.990 kroner på hvide plader og 263.990 kroner ex. moms på gule plader.