Konkurs truer busrejseselskaber ANSVAR: Rejsebrancen vil drage danske myndigheder til ansvar for konsekvensen af tysk forbud mod sovebusser

KØBENHAVN: Trafikminister Flemming Hansen (K) og hans embedsmænd er skyld i, at et helt erhverv risikerer at gå konkurs. Det mener Danmarks Rejsebureau Forening (DRF), der anbefaler deres medlemmer at rejse erstatningskrav mod trafikministeren. Der er en række busvognmænd og rejsearrangører, der risikerer at miste deres job og firma som følge af de tyske myndigheders forbud mod nyere sovebusser og et dansk krav om sædeadskillelse i sovebusserne. Og Thorkild Højvig, der er formand for DRF's busfraktion, mener, at myndighederne har håndteret problemerne med sovebusserne "usædvanligt klodset". - Der er tale om offentlig arrogance og slendrian af nærmest uartig karakter og en så udtalt mangel på rettidig omhu, at det kan være ansvarspådragende. Derfor overvejer vi nu, hvorvidt vi vil anbefale vores medlemmer at rejse et erstatningskrav, siger Thorkild Højvig. Hos DRF er man vrede over, at selv om de danske myndigheder siden den 1. oktober i år har været bekendt med det tyske forbud mod sovebusser, lovede trafikminister Flemming Hansen først den 1. december at tage kontakt til de tyske myndigheder med henblik på en dispensation. Branchen har solgt omkring 100.000 sovebuspladser i den kommende vintersæson og risikerer i værste fald at skulle betale 15 millioner kroner tilbage til kunderne. I branchen er man også vrede over, at trafikministeren den 15. november udsender en bekendtgørelse, der kræver sædeadskillelse i samtlige 340 danske sovebusser inden 1. februar. Ifølge DRF er der kun én, der producerer disse adskillelser i Danmark. Ifølge virksomheden V. Brøndum kan man kun nå at få 150 busser igennem indenfor tidsfristen. Endelig har DRF i tre breve forsøgt at få trafikministeren i tale for at få et svar på, hvornår han vil forsøge at få dispensation i Tyskland, og om han vil trække sædebekendtgørelsen tilbage. Men ifølge foreningen har man ikke fået svar på henvendelserne. - Der er absolut intet sket. Ministeren og hans embedsmand holder en hel branche som gidsler. Vi aner ikke vores levende råd, og vore medlemmer er frustrerede, siger Thorkild Højvig. I følge trafikminister Flemming Hansen (V) viser sagen, at det ikke er nok kun at lave danske regler for sovebusser. De er beregnet til international kørsel, og derfor skal der gælde de samme regler i hele EU, ellers vil reglerne blive omgået. Men det vil tage tid, før en EU-regulering er på plads. - I mellemtiden er det busselskabernes ansvar at sørge for, at når man kører med sovebus, skal den være udstyret med det korrekte sikkerhedsudstyr og overholde hastighedsbegrænsningerne, hedder det. I ministeriet mener man godt, at det kan nås at installere sikkerhedsadskillelserne inden 1. februar, hvis de er bestilt i rette tid. /ritzau/