Arbejdsmarked

Kontraordre på MAN

Motorfabrik i Frederikshavn skal alligevel ikke bygge store fir-taktere men flere mindre

MAN Diesel i Frederikshavn har været nødsaget til at fyre 170 ansatte. Arkivfoto

MAN Diesel i Frederikshavn har været nødsaget til at fyre 170 ansatte. Arkivfoto

FREDERIKSHAVN:Motorfabrikken MAN Diesel i Frederikshavn får alligevel ikke fra 2009 tilført byggeri af på sigt op mod 40 store firetakts motorer om året til erstatning for de hidtidige store totakts motorer, som er under udfasning til licensbyggere i Østen. Dermed bortfalder også noget af den 135 millioner kroners investering i fabrikken, der var lagt op. I stedet skal fabrikken bygge endnu flere af de mindre to-taktere til skibsfarten og til landbaserede kraftværker, og det giver til gengæld anledning til andre investeringer i Frederikshavn. Fabrikkens Site Manager Poul Knudsgaard bekræfter, at der er givet kontraordre af de tyske ejere. – Vi skal have styr på vores egen produktion, inden vi skal være mere komplekse, og samtidig er der et stærkt øget markedspres i efterspørgslen på de mindre firtaktere, siger han. Skuffede kunder Han siger, at fabrikken i øjeblikket har temmelig mange skuffede kunder på de små motorer, fordi de leveres med forsinkelse. – Med det boom, der har været på verdensmarkedet de seneste to-tre år, får vi simpelthen ikke de stumper frem i tide, som vi skal bruge, og det giver produktionsforsinkelser med til tider også indkasserede bøder for for sen levering. Det koster på bundlinien, siger Poul Knudsgaard. Han siger samtidig, at den øgede metodefokus, der har været på produktionen inklusive opstart af Lean-proprojekter lige så stille begynder at skabe bedre takter samtidig med, at underleverandørerne rundt om i verden også har fået bedre styr på deres øgede produktionspres. Beskæftigelsen uændret Tabet af byggeri af de store firtaktere får ikke nogen betydning for beskæftigelsen på virksomheden, afviser Poul Knudsgaard. – i år skal vi bygge 140-150 af de mindre firetaktere. Det tal skal inden 2010 øges til 210 motorer, og i 2017 vil tallet være endnu højere. Desuden skal vi også producere endnu flere gear og propellere, og skulle der hen af vejen vise sig yderligere kapacitet, må vi tage den derfra, siger Poul Knudsgaard. Den første af de store firtaktere, som hidtil er blevet bygget i Augsburg, skulle være påbegyndt i Frederikshavn i december 2009, og som krævede bygningsmæssige ændringer af prøvehuset. – Den investering falder bort, men der bliver fortsat investeret i vores havneafdeling, og i nye maskiner, ligesom opbygningen af vores såkaldte dream line rykker frem. Hele den hal, hvor montagen af de store to-taktere foregår, bliver frigjort fra midten af 2009, og skal i stedet tænkes ind i den øgede firetakter produktion og dream line til montagen, siger Poul Knudsgaard. Ordrebog tre år frem Selv om de seneste års voldsomme boom i kontraheringer af skibsnybygninger nu viser signaler til at ville toppe, så strømmer motorordrerne fortsat ind til MAN Diesel i større takt, end der udfaktureres nybyggede motorer. De næste tre år er der rigeligt at se til i hele MAN dieselkoncernen, inklusive de cirka 1050 ansatte på Niels Juelsvej og i PrimeServ på havnen i Frederikshavn. Den tyske kontraordre er på nylige ledelsesmøder, i SU og på orienteringsmøder på fabrikken blevet modtaget med både skuffelse og lettelse. Mere ro til hovedproblem – Hele det menneskelige følelsesregister har kunnet registreres. Nogle havde set frem til byggeriet af de nye store firtaktere, andre synes, der på det senere er sket rigeligt med ændringer i forvejen. Personligt er jeg rigtig godt tilfreds. Det giver os mere ro til at få fokus på vores hovedproblem ikke at kunne levere varen til tiden, og jeg tror også vores salgsorganisation gerne vil kunne gå ud og sælge motorer, der leveres til aftalt tid, siger Poul Knudsgaard. Fællestillidsmanden for de timelønnede, John Olesen, siger at hvis ellers de nye salgsprognoser holder, er der fornuft i ændringen. - Vi knokler, når de ting, vi skal bruge, når frem. Med en kommende linieproduktion vil vi kunne bygge flere motorer, men ændringer skaber altid blandede følelser, siger John Olesen.