Kontrastfyldte værker

Helena Sokol håber at rykke lidt ved folks opfattelse, når hun lader modsætninger mødes i sin kunst

5
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Kunstneren har skabt en video med relation til bondeoprøret i Hanherred, hvor det første udfald mod kongens hær var en succes ved Husby Hole (hulvej), og alle kongens mænd blev hugget ned.

Trods sin unge alder har 21-årige Helena Sokol fra Aalborg allerede markeret sig som kunstner.

Kontrasterne vælter ud af hendes værker - lige fra knogler med blonder til skovsnegle med glasur - for hun vil gerne vise noget andet end normen og håber at rykke lidt ved folks normale opfattelse.

Hun blev som 16-årig udvalgt til at udstille på kunstmuseet Aros i Aarhus ved en juniorbiennale. Året efter debuterede hun som soloudstiller i Gug Kirke. I februar stod kunstneren bag udstillingen ”Sad Meat”, bl.a. med nøgenbilleder af hende selv og et flået dådyr, mens hun kan ses på Galerie Wolfsen, der har købt tre af hendes værker.

Som en del af ”Stedets ånd” har Helena Sokol nu skabt en video med relation til et bondeoprør i Han Herred. Hun er nemlig kunstneren, der sætter fokus på den blodige fejde i sommeren 1441 ved Husby Hole og ved Sct. Jørgensbjerg.

Blomstrede i det kreative

- Da jeg begyndte at tegne og male som 12-13-årig, blomstrede jeg nærmest, og jeg vidste, at jeg ville noget med kunst, understreger Helena Sokol.

Hun er født i Silkeborg, men har boet i Stenum, siden hun var 10 år, og er nummer tre i en søskendeflok på seks med en tjekkisk far, der har et computerfirma, og en dansk mor, der er lærer.

Skolegangen var på Tolstrup-Stenum Friskole, men ved siden af blev hun hjemmeundervist af sin mor i bl.a. fransk og latin.

Interessen for kunst har hun dog ikke fra fremmede.

- Min mor har arbejdet som illustrator og har bl.a. lavet en børnebog med tegninger. Og min farfar var også kunstmaler, fortæller den 21-årige.

Den unge kunstner har i sagens natur ikke nået at få en lang uddannelse i kunstens verden. Men da hun var udvekslingsstudent i USA, blev hun undervist i mediedesign og grafik, og i 2010 sprang hun ud som student fra den internationale linje på Hasseris Gymnasium med billedkunst på A-niveau, det højest mulige.

Siden har hun snust til art and technology-studiet, men droppede det og tog til København for at gå på animationskursus. Desuden har hun taget billedkunstnerisk grundkursus, BGK.

Optaget af surrealisme

- Da jeg kom i gymnasiet, blev jeg meget optaget af surrealisme.

- Det har betydet utroligt meget for mig, fordi jeg har fundet ud af, at det er okay at have sådan nogle mærkelige tanker, som jeg nogle gange har.

- Jeg er helt forelsket i at have historier bag mine værker og vil gerne have et slags budskab i min kunst. F.eks. har jeg studeret mayasprog. Ud fra det skabte jeg nogle mexicansk-inspirerede billeder og fortalte historier i dem. Faktisk solgte jeg mit første billede, da jeg udstillede dem i 2010 i Gug Kirke, siger Helena Sokol.

På BGK i Sønderborg åbnede en ny verden sig, da hun begyndte at arbejde med flere medier.

- Vi skulle igennem forskellige temaer, så jeg var nødt til at komme ud af min comfort zone. På den måde begyndte jeg bl.a. at arbejde med fotografi, skulptur og kobbertryk.

Dødt kød mod levende

Hun indrømmer, at hun får et slags adrenalinkick ved at arbejde med noget, der ikke bliver opfattet som helt normalt, og som folk synes er helt vildt frastødende.

For et par måneder siden var der spot på ”Sad Meat” i Huset i Aalborg. Her udstillede hun fotos, skulpturer, malerier og kobbertryk. Udgangspunktet var kontrasten mellem det attraktive og det, der frastøder. F.eks. dødt kød mod levende kød. Hun havde f.eks. fotograferet sig selv nøgen sammen med råt kød og bl.a. et flået dådyr.

- Når det døde og det levende kød bliver sat sammen, sker der noget med folks opfattelse af kød. Og hvis man sætter det sammen med en pige, kigger folk måske først på kødet og så på pigen og siger adrr, ihh og åhh. De får en masse modreaktioner, mener kunstneren, der faktisk selv er opvokset som vegetar.

Kunst var en slags medicin

- Jeg har haft nogle problemer med anoreksi, og for mig var det en måde at få de her problemer ud på.

- Det handler også om, hvordan mennesker kigger på hinanden, og at man pakker sig ind i noget andet, end man rigtigt er. Så det var en måde for mig at formidle, at vi alle sammen på en eller anden måde bare er kød, at vi alle sammen er det samme, uanset hvordan vi ser ud.

- Det var meget grænseoverskridende at posere med det her kød, men da jeg havde fået ideen, var jeg bare nødt til at gøre det, uanset hvor svært det var for mig.

- Så måtte folk sige, hvad de ville, for det kan godt være, de synes, det var klamt at se de fotografier. Men det er ikke dem, der står det her sted. Det var jo en meget speciel følelse, jeg havde indeni, som måske ikke alle forstår, fastslår Helena Sokol, der i dag har lagt sygdommen bag sig.

Som en del af samme udstilling havde hun skabt en række skulpturer af knoglerne fra kødbillederne - vel at mærke rensede, blegede og pyntede knogler på silkepuder.

- Det var så sjovt at se folks reaktion, når det gik op for dem, hvor hurtigt ens opfattelse kan ændre sig bare ved hjælp af udseendet. Der var de der frastødende knogler på billederne med kød og blod, og kigger man den anden vej, lå de sukkerhvide, blegfede knogler med blonder, siger kunstneren, der i øvrigt fik lukket sin første Facebook-hjemmeside.

- Jeg var så naiv, at jeg puttede alle mine billeder på inklusive kødbillederne, hvor jeg er nøgen. Men efter to dage blev den lukket ned, fordi der var for megen nøgenhed på billederne. Det er nogen åbenbart blevet stødt over, selv om fotografierne ikke er erotiske, konstaterer hun.

Nu har hun lavet en ny Facebook-hjemmeside med kun få billeder på. Dem kan man se, hvis man søger på ”Art by Helena Sokol”.

Vil være kunsthistoriker

For tiden udfordrer hun sig selv på flere niveauer. Hun øver sig i at blive bedre til at tegne og er eksempelvis i gang med surrea-listiske billeder med tværsnit af et øje kombineret med fluevinger og udklækkede hvepselarver, der gnaver sig ind i sin levende vært.

Samtidig er hun begyndt at udforske oliemaleriet.

- Det betyder utroligt meget for mig, fordi det har givet mig flere åbne muligheder, da oliemaling tørrer langsommere end akryl. Jeg kan manipulere i det i længere tid, konkluderer hun.

Og så skulle man måske tro, at drømmen for Helena Sokol er at få en uddannelse som billedkunstner. Men sådan er det ikke.

- Jeg søger ind på kunsthistoriestudiet, fordi jeg har brug for et fundament at bygge på, da jeg gerne vil være kurator på et galleri. Jeg skal have en viden, så jeg kan sætte nye kunstnere i en kontekst.

- Og jeg drømmer da om at få mit eget galleri en gang. Lige nu arbejder jeg hos Galerie Wolfsen, men sidst i maj flytter jeg til København og har fået arbejde på Galleri Oxholm på Nørrebro.

- Selv om jeg bliver kunsthistoriker, vil jeg stadig blive ved med at lave kunst. Det kan jeg slet ikke lade være med.

- Jeg tænker en masse tanker og får så mange ideer, at jeg tror, jeg ville eksplodere indeni, hvis jeg ikke fik dem ud. For der er så meget, jeg gerne vil vise andre mennesker, lyder det fra den unge kunstner.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.