Kopi eller original

Med en afgift på kun 60 procent er en camper et attraktivt alternativ for mange børnefamilier - vi tester to af slagsen

Det danske afgiftssystem er en underlig størrelse. På den ene side er almindelige biler brandbeskattet med 180 procents registreringsafgift, men på den anden side er der alligevel afgiftsmæssige smuthuller. Et par af dem har vi tidligere skrevet om - nemlig at man kan købe sig en gulpladebil, der vejer mellem 2025-3000 kilo og kun betale 30 procents afgift. Endnu mere grotesk er det, hvis man køber en bil der, vejer mere end tre tons. Her er der slet ingen afgift. Men hvad så, hvis man er en normal familie med far, mor og børn. Er man så tvunget til at betale fuld afgift? Svaret er nej. Hvis man køber en bil, der er ombygget til camper, er der mange penge at spare og der er mange forskellige modeller at vælge imellem. Vi har valgt at teste to prisstærke campere på det danske marked. Den efterhånden noget forældede, men også billige Kia Carnival Camper til 324.990 kroner med 2.9 liters commonrail dieselmotor og automatgear og så den faceliftede Chrysler Grand Voyager Camper med 2.4 liters benzinmotor til 349.900 kroner med manuelt gear. Koreansk kopi Man skal være god til at spotte detaljer, hvis man ved første øjekast kan se forskel på en Kia Carnival og en amerikaner som Chrysler Grand Voyager. Kia'en er et kopiprodukt af den amerikanske Ford Windstar og det er slet ikke så dårligt, hvis man holder af voluminøs amerikansk designtradition. Et par solide håndtag og et par store skydedøre gør det enkelt at komme ind og ud af bilen. Indenfor er der fin plads til fem passagerer, der i EX versionen sidder yderst komfortabelt i hver deres "captain chairs" med armlæn. Der er så megen plads mellem stolene, at man faktisk kan bevæge sig rundt mellem dem, hvilket giver en fantastisk god fornemmelse af rigelig albuerum. Flot udstyrsniveau Som fører mangler man på komfortsiden ikke noget. Et klimaanlæg sørger for, at temperaturen altid er der, hvor man ønsker det. Derudover er bilen udstyret med radio, cd og mellem de to forsæder er der et lille bord, der blandt andet indeholder to kopholdere. Bilen er forsynet med en fire trins automatgearkasse tilkoblet en 2.9 liters common rail dieselmotor. På papiret lyder det som rigelig motorkraft til at flytte den 2,1 tons tunge vogn, men realiteten er, at det er lidt af en bovlam konstruktion. Motoren taber pusten, når det går opad og der er ualmindelig megen motorstøj, når man accelererer. Derudover er det automatiske gearskifte langt fra raffineret og det er som om bilen rykker til siden, hver gang bilen skifter gear. Styringen er noget upræcis og man skal dreje godt på "roret" for at komme omkring snævre sving. Bedst er køretøjet, når det går ligeud af motorvejen. Så er den relativt retningsstabil, men til gengæld tørstig. Beskedent køkken Sikkerhedsudstyret er ikke noget at skrive hjem om. Mens de dyrere konkurrenter for længst har introduceret ESP og airbaggardiner, er Kia Carnival udstyret med to airbags og ikke andet. Det er simpelthen fortidigt og er ligeså ringe som i discountbilen Suzuki Alto. At bilen er en camper betyder ikke, at den er oplagt til en campingtur. Campingudstyret er mest installeret for at udløse en mindre afgift. Godt nok er der et lille køkken med et gasblus og en vandhane, men meget mere end at koge et æg på det, vil jeg ikke anbefale. Helt slemt bliver det, hvis man har tænkt sig at sove fire i bilen. Det er omtrent lige så enkelt at omdanne den til fire sovepladser, som det er at samle en Ikea reol, hvor halvdelen af skruerne mangler. Man skal hive de tunge sæder ud og et system med bøjler omdanner et bilens rum til en slags sovebus, hvor man ligger i to lag. Jeg, der i parentes bemærket lider svagt af klaustrofobi, ville til enhver tid vælge at overnatte i et medbragt telt og koge min mad på et kogeblus. Kia duer altså kun nødtvunget som camper og som daglig transport frem og tilbage til skole, børnehave og fritidsaktiviteter virker den for gumpetung. Det eneste virkelige gode i bilen er efter min mening sæderne, det imponerende udstyrsniveau og rumfornemmelsen i bilen. The American Dream Chrysler har givet Voyager og Grand Voyager et facelift - og dumper samtidig priserne med omkring 50.000 kroner. Det gør, at danske børnefamilier nu kan få fingrene i en Grand Voyager Camper til 349.000 kroner. Helt samme pris er i øvrigt gældende på den almindelige og 29 centimeter kortere Voyager Family. Begge modeller med fem sæder. Selv om Voyager camper ligner en Kia Carnival, er der - på nær et punkt - tale om en langt bedre bil. Og lad os taget det punkt med det samme. Chrysler hævder, at de har skabt en fem personers bil. Det er efter min mening en tilsnigelse af de større. De tre sæder bagi befinder sig på en samlet sæderække, hvor tre voksne ikke kan sidde. Sædet er simpelthen både for smalt, for kort og for billigt lavet. Det ligner grangiveligt en discountløsning og virker utrolig ufleksibelt. Man kan ikke, som i andre moderne MPV'ere, flytte rundt på sæderne indbyrdes. Det er dog muligt at tilkøbe enkeltsæder. Men med en pris på 10.000 kroner stykket er det næsten dobbelt så dyrt som visse konkurrenter for det samme og skal man af med 30.000 kroner ekstra for at få en bil med fem ordentlige sæder, så er tilbuddet pludselig knapt så godt. Synd, for ellers er bilen på alle andre punkter Kia Carnival overlegen og er en konkurrent til de andre MPV'ere i klassen. Højt sikkerhedsniveau Benzinmotoren, der yder 147 hk, er også langt mere harmonisk end den større dieselmotor, der ligger i Kia og det er som om man i forhold til den er trådt 20 år frem i tiden, hvad angår køreegenskaber. Ikke at Voyager virker decideret stram, men man har en helt klar fornemmelse af, hvor man har den og den styrer direkte og uden problemer. Derudover er støjniveauet også lavere end i Kia Carnival. Samtidig er basisversionen udstyret med aircondition, mens man skal tilkøbe radio med CD. Sikkerhedsmæssigt har Chrysler oppet sig og efterlader Kia bagud. Standardversionen er udstyret med fire almindelige airbags, samt airbaggardiner. Desværre er amerikanerne ikke gået hele vejen, hvilket betyder at man ikke kan købe bilen med ESP. Med hensyn til at campere, så er Chrysler betydeligt lettere at omdanne til en brugbar camper end Kia. Mens skydetaget i Carnival kun er designet for at skabe ståhøjde i kabinen, så gemmer der sig to regulære sovepladser i skydetaget på Chrysler, hvilket er en langt bedre konstruktionend koreanerens. Og vinderen er... Selv om Kia Carnival er relativ billig, meget veludstyret og utrolig rummelig er det tid til at sende modellen på efterløn. Hverken køreegenskaber eller sikkerheden er en bil anno 2004 værdig. Så ser det bedre ud for Chrysler, der har den helt rigtige udstråling, en fin pris, og var det ikke for den elendige og ufleksible sædeløsning til bagsædepassagererne, er jeg sikker på, at Voyager ville få et gennembrud hos de danske børnefamilier. Var det mig, der havde ansvaret for introduktion af bilen på det danske marked, ville jeg omgående skille mig af med den elendige sofa og sætte et sæt ordentlige stole ind i stedet. Så var Chrysler Voyager Camper for alvor et tilbud, det var svært at komme udenom. Som det er nu, tror jeg, at den får det svært i kampen mod etablerede campere som eksempelvis Citroen C8 og Peugeot 807.