Koreaner forklædt som europæer

Prøv lige at spørge din nabo, hvad han er mest bange for som bilejer?

5
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Den mindste 1,4 motor med 109 hk kommer til at koste mellem 185.000 kroner og 195.000 kroner. Indtil videre fås cee’d kun som 5-dørs.

Han vil stensikkert frygte, at bilen bryder sammen, når garantien er udløbet, så han selv skal betale for en ny motor eller en viskermotor, der strejker. Det behøver han ikke være bange for i den nye Kia cee’d, der nu lanceres med syv års garant. Kia cee’d er bilen, som skal fravriste kunder fra Ford Focus, Peugeot 307, Opel Astra, Skoda Octavia og VW Golf. Derfor er den bygget udviklet udelukkende med fokus på de europæiske bilkunder og fremstilles på en ny fabrik i Slovakiet. Og for at sætte trumf på kvaliteten lanceres den med markedets mest omfattende garantiordning. Rygterne vil vide, at Kia har hyret ingeniører, som tidligere har arbejdet hos både europæiske og japanske bilfirmaer og det skal nok passe. Vi har kørt flere hundrede kilometer i den ny vogn, og er ikke i tvivl om, at europæerne og japanerne ikke længere er ene om at konkurrere i denne klasse af biler. Vellykket design Bortset fra det mærkelige navn, der kun giver mening på engelsk, hvor det betyder frø eller såsæd, har Kia tydeligvis arbejdet hårdt på at fjerne tidligere tiders argumenter for, hvorfor man ikke vil købe en koreansk bilmodel. Det skulle da lige være, at priserne også er kravlet i vejret. De er ikke færdigforhandlede endnu, men importøren regner med, at de starter mellem 185.000 og 195.000 kroner. Det er tæt på indstigningsprisen for en Peugeot 307, som koster fra 205.000 kroner. Men det er ikke dyrt, set i forhold til vognens åbenlyse kvaliteter. Problemet er snarere, at Kia endnu ikke er kendt og anerkendt herhjemme. Men lad os glemme snakken om image og mærkevarer for en stund og kigge nærmere på Kias spirende frø. Først og fremmest er designet vellykket. Til forveksling kunne det være en Toyota Corolla eller Mazda3. Den ny Kia er elegant fra snude til agterude, og den gode fortælling fortsætter bag karrosseripladerne, hvor instrumentbordet sætter nye koreanske standarder. Kia cee’d behøvede i hvert fald ikke skamme sig over hverken design eller materialevalg, da vi gennemgik kabinen under præsentation i Rom i sidste uge. Masser af plads Vigtigst af alt - man sidder man godt og har et godt greb om rattet. Der er god plads på forsæderne og endnu mere komfort på bagsædet, hvor der er bedre plads end i de fleste af konkurrenterne. Tydeligvis har Kia haft de store europæere i tanken under udviklingen og ikke de små koreanere, som det før har været tilfældet. Der er også masser af plads i bagagerummet, som ikke står tilbage for en VW Golf. Tilmed er der bløde og lækre materialer i kabinen, som sætter Peugeot 307 til vægs og nærmest er på niveau med Opel Astra.Selv dørene lukker med den rigtige attitude. Udstyret omfatter blandt andet aircondition, stereoradio med cd, der kan betjenes fra rattet, kørecomputer og læderrat. Og så det helt moderne indslag af et USB-stik til en mp3-afspiller. Motorprogrammet er ganske omfattende og indeholder tre forskellige benzinmotorer og et par dieselmaskiner. Vores erfaring er, at kunderne koncentrerer sig om de billigste modeller, når de kigger på biler fra Korea, og de behøver ikke frygte mødet med cee’d 1,4. Der er tale om en stærk lille motor med 109 hk, som godt nok kræver omdrejninger før det går stærkt, men til gengæld er økonomisk og støjsvag, så længere det ikke går for hurtigt på motorvejene. Denne motor løber lettere og mere støjsvagt end den 122 hk stærke 1,6 motor. Et andet oplagt valg er den økonomiske 1,6 diesel, der kører godt 20 km/l. Kører godt Kia praler selv af køregenskaberne, som ingeniørerne angiveligt har brugt rigtig megen tid på at afstemme til europæernes ønsker. Og vi tror dem gerne, for Kia cee’d er velkørende som enhver anden europæer med en affjedring til den hårde side, som til gengæld holder bilen fast på kursen i selv de mere krævende discipliner. Kia har også lært, at europæerne vil have antiskridsystem, så ESP er standard på alle modeller i Danmark. cee’d erstatter Cerato, der kun fik tre år på markedet. Det var, i modsætning til cee’d, en model, der virkede gammeldags allerede ved introduktionen og som fik et ordentlig hak i tuden, da et amerikansk sikkerhedsinstitut udførte en crashtest. Det sker ikke denne gang, forsikrer Kia, som heller ikke tøver med at fortælle, at de forventer, at den nye cee’d bukker og absorberer sammenstød efter bogen og får fem stjerner, når Euro NCAP kører den mod muren. Det skulle eftersigende ske i slutningen af året og resultatet vil blive offentliggjort til januar, så resultatet vil foreligger, inden cee’d kommer til salg i Danmark til marts. I første omgang kommer den som femdørs, men til september næste år er en stationcar klar, som ligner Peugeot 407 SW til forveksling.