Koreanske katastrofer

To koreanske biler dumper med et brag i ny crashtest. Værst er Chevrolet Aveo, der kaldes for livsfarlig

4
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Peugeot 207 får hevet point nok hjem til en femstjernet karakter. Men kun takket være ekstrapoint for selehuskere.

Danske bilkøbere, der gerne vil spare penge ved at købe en koreansk bil, skal se sig rigtig godt for. En ny crashtest fra sikkerhedsorganisationen Euro NCAP dokumenterer, at en Chevrolet Aveo er noget nær livsfarlig at befinde sig i, hvis man kører ind i en barriere med 64 km/t. Resultatet af testen var et miskmask af krøllet metal og forslåede testdummyer. Det blev det sørgelige resultat af den seneste test fra Euro NCAP. Bilen har fået det laveste antal point i denne øvelse i mange år. Vognen er snart på vej ud til de danske forhandlere og er en firedørs version af den Chevrolet Kalos, som sælges til omtrent 120.000 kr. Euro NCAP er skånselsløse i sin kritik. Når Chevrolet Aveo møder muren ved den foreskrevne hastighed, bukker karrosseriet simpelthen sammen under belastningen. Den forreste stolpe bøjer kraftigt og rattet bevæger sig faretruende nær førerens hoved, samtidig med, at brystet også kommer i karambolage med rattet. Det medfører et meget farligt tryk på brystkassen. Den katastrofale opførsel i sikkerhedslaboratoriet medfører, at Chevrolet Aveo tildeles den ydmygende karakter: to stjerner. Er man heldig at overleve sammenstødet, skal man under alle omstændigheder bæres ud. Instrumentbrættet er så uheldigt udformet, at knæene bliver voldsomt kvæstet. At vognen til gengæld præsterer et solidt resultat i sidekollisionstesten, hjælper ikke. Netop for at undgå, at det bliver gennemsnitskarakterer, der hiver et godt resultat hjem, har organisationen indført en regel om fornuftig balance i de enkelte øvelser. Hos FDM er sikkerhedsekspert, Leif Nielsen, rystet. - Det er noget af det værste, jeg har set, siger han og tilføjer, at i alt tildeles Aveo sølle tre point i frontalkollisionen og det er noget af det laveste, der er udelt i Euro NCAPs 10-årige historie. Til sammenligning er det blot et point mere, end Fiat Seicento opnåede i 2000, hvor den krøllede sammen som en madpakke. Det er anden gang på fire måneder, at koreanske Chevrolet blamerer sig på sikkerhedsområdet. I november fik den lille Matiz næsten ligeså dårlige karakterer, da den indkasserede tre stjerner. Vådeskud Som hovedregel anbefaler FDM, at man køber en bil, der har fået minimum fire ud af fem mulige stjerner. Det diskvalificerer den anden koreanske bil, der er blevet testet i denne ombæring. Kia Cerato opnår sølle tre stjerner, da den møder muren. Problemet er, at gardinairbaggen slet ikke fungerer efter hensigten. Det problem oplevede amerikanske IIHS - Insurance Institute for Highway Safety også, da de for et år siden crashtestede samme bil og oplevede et decideret vådeskud med Ceratos airbagsystem, der simpelthen skød forbi målet. Problemet eksisterer tilsyneladende stadigvæk og må være en bet for Kia, der ellers fik respektable fire stjerner med den lidt mindre Kia Rio tilbage i november. Chevrolet Aveo vil skønsmæssigt koste 130.000 kr., når den når salgslokalerne herhjemme og den større Cerato tager Kia 160.000 kr. for i den billigste version. Til de penge findes der heldigvis mere sikre modeller på markedet - også blandt de nyeste blandt de testede biler. Sikker 207 Man kan eksempelvis vente til maj, hvor Peugeot har premiere på den helt nye 207. Den afløser 206, der fik fire stjerner ved testen i 2000. Nu har de franske teknikere forfinet sikkerhedsdetaljerne yderligere, så den slipper næsten uskadt fra mødet med den frygtede barriere. Den franske mini får fem stjerner, der godt nok er erhvervet ved, at 207 får tre ekstrapoint for sine selealarmer. Men 14,76 point i frontaltesten og 16,82 i sidekollisionen er ikke så ringe endda. Helt så godt klarer den nye firehjulstrækker fra Suzuki, SX-4, sig ikke. Den skaffer sig pæne fire stjerner i alt, men det er takket være et perfekt møde med barrieren, der slynges ind i bilen fra siden. Hovedet mod rattet Når det gælder kollisioner forfra, er bilen langt fra noget dydsmønster. Hovedet på den anvendte dukke blev slynget ganske hårdt ned i rattets airbag, så luftpuden mistede pusten. Desuden var der problemer med belastningen fra sikkerhedsselerne til passageren foran. I alt fik SX-4 29 point, hvilket også må forventes at gælde Fiat Sedici, der deler teknik med japaneren. Nøjagtigt samme sikkerhedsniveau har Hyundai Tucson, der også er en kompakt firehjulstrækker. Den klarer sig også halvsløjt, når bilen møder forhindringen med 64 km/t. Hovedpinen er området omkring knæene, der er udsatte af bilens instrumentbord, der ikke er omsorgsfuld nok. Til gengæld er den stærk i en sidekollision.