Musik

Korkræs for øregangene

Brønderslev kirkes kor med organist Lone Frederiksen i spidsen stortrives med musikalske udfordringer

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

lone Frederiksen udvælger korstemmerne. Foto: Henrik Louis

Mens forventningsfulde konfirmander og deres familie tog plads på bænkene i Brønderslev Kirke, slappede korsangerne samt organist Lone Frederiksen af med kaffe og rundstykker. Første konfirmationsgudstjeneste var forbi, næste ventede forude. Sådan var det fredag - og sådan var det søndag. To gudstjenester samme formiddag. Klokken otte mødte kor og organist for at varme stemmer op til dagens præstation. Og velklingende, klare og smukke stemmer vidnede om, at dette arbejde var veludført. Lone Frederiksen og koret arbejder seriøst og professionelt med opgaven. - Vi gør meget for, at hver eneste højmesse skal være noget særligt. Der skal være noget for ørerne, smiler Lone Frederiksen. - Jeg udvælger noget materiale, der kan inspirere mig og forhåbentligt også koret. Jeg tror på, at kirken også har lyst til at høre på det, jeg brænder for. Jeg har for eksempel til musikgudstjenester eksperimenteret med nogle andre klangfarver, end dem vi kender. Og det er blevet taget rigtig godt modtaget. Jeg vil gerne give folk noget, som jeg tror, de kunne tænke sig at høre. Dygtige og inspirerende Lone Frederiksen har været ansat i Brønderslev Kirke siden 1999 - men har været organist i samlet 30 år. Og hun er ikke blevet træt af arbejdet. - Det er herligt at arbejde med pigerne - de er dygtige, sjove og inspirerende. Vi kan lave korsatser - ny hver eneste søndag - fordi de har nodekendskab og er rutinerede korsangere. Samtidig giver det også menigheden noget til ørerne. Fredag kunne konfirmationsgæsterne nyde en trestemmig motet, og ved øvrige højmesser er der ligeledes kræset for korleverancerne. - Pigerne får nye salmer hver eneste uge, som vi øver her og de selv øver hjemme via computeren. Der kommer ny salmer hele tiden, og ud over salmerne skal vi også lære motetterne. Og vi opnår et rigtig godt resultatet. Det giver tilfredsstillelse hos os alle sammen. - Så længe jeg kan få lov at arbejde med så godt et materiale - de unge piger - og have nogle projekter, hvor vi kan turnere og der sker udvikling, synes jeg det er sjovt. Man skal passe på ikke at stagnere, mener Lone Frederiksen. Ny talenter på vej Lone Frederiksen udvælger de stemmer, der passer ind i korets klangbillede. - De skal kunne læse noder og orientere sig i noderne. Vi synger flerstemmigt, og det er vigtigt, at man har trænet sit øre, siger Lone Frederiksen. Hun glæder sig over, at koraspiranterne er blevet meget dygtige og er klar til at rykke op i kirkekoret. Næste torsdag er der prøve for de håbefulde aspiranter. Lone Frederiksen ønsker, at korets bruttotrup skal bestå af mellem 16 og 18 lønnede korsangere - hermed kan de på skift lade deres stemmer fylde kirkerummet. "Gamle" piger fra koret udgør stadig en del af koret - også selvom et par stykker nu læser på universitet i Århus. - De har stadig en stemme, der kan passe ind i pigekorsklangen. Og de ved hvad jeg vil have fraseringsmæssigt, tilføjer organisten. Sammenhold og udfordringer Korets medlemmer afviser, at de synger i kirken for lønnens skyld. Det er sammenholdet og de koriske udfordringer, der fastholder dem. - Pengene er en slags bonus. Vi bliver bedre til at synge - og så får vi løn for det, forklarer de. Line Severinsen, 25 år, begyndte i børnekoret, og i 1995 fik hun plads i ungdomskoret. - Jeg er glad for at komme her. Der er glade mennesker, sang og musik - og nu er jeg begyndt at spille kirkeorgel, siger hun og røber, at hun skal til optagelsesprøve 18. maj i håbet om at blive optaget på basisuddannelsen på Kirkemusikskolen. Sigrid Smidt har været medlem af kirkekoret siden 2005, og hun stortrives ligeledes i koret og med de musikalske udfordringer. - Det giver mig glæde at synge - vi synger så meget forskelligt. Og der er meget følelse og personlighed forbundet med at synge. Jeg synes, det er smukt, at man kan få folk til at blive rørt med det, man synger. - For mig handler det også om udvikling og om at blive dygtigere til at synge. Jeg udvikler min stemme, og jeg ved, at det altid kan blive mere perfekt - man bliver aldrig færdig. Det skal lyde godt hver gang, og samklangen er utrolig vigtig.