Kostplaner

Ernæring 29. september 2002 08:00

De Danske Vægtskonsulenters koncept bygger på et fastlagt kostprogram, som er udformet med vejledning fra danske ernæringseksperter. Konsulenterne har eksisteret i mere end 20 år, og fimaet er startet af Inge Kauffeldt. Programmet er senest i 2002 vurderet af overlæge og fedmeforsker Søren Toubro fra Forskningsinstituttet for Human Ernæring, som siger god for sikkerheden og effekten, hvis programmet efterleves. Hovedprincipperne i en kostplan for kvinder er følgende: Morgenmad: 30 gram brød, en frugt, og vælg mellem enten et æg - 70 gram mager ost - 25 gram fed ost - 30 gram morgenmadsprodukt. Frokost: 30 gram brød, 300 gram tilberedte grøntsager og vælg desuden mellem 80-120 gram tilberedt kød, fisk eller fjerkræ - 170 gram tørrede bælgfrugter (tilberedt) - to æg - 150 gram mager ost - 50 gram fed ost. Aften: 300 gram tilberedte grøntsager, og vælg mellem 120-170 gram tilberedt kød, fisk eller fjerkræ - 220 gram tørrede bælgfrugter (tilberedt). Dagligt skal der drikkes mindst to liter vand, spises i alt fire stk. frugt, drikkes en halv liter skummetmælk eller mælkeprodukt svarende dertil og indtages fedtstof svarende til tre tsk. olie eller f.eks. tre tsk. mayonnaise. Kostprogrammet gennemgåes nærmere på de ugentlige medlemsmøder, og det defineres, hvor ofte, der må og skal spises f.eks. fisk, fjerkræ, kød, fed ost, æg, lever, morgenmadsprodukt, og hvor meget mel, ketchup og f.eks. sukkerfri cola, der må indtages, mens programmet følges. Der findes også menuplaner for mænd og unge, og hovedprincipperne er de samme som hos kvinder. Blot skal der bl.a. indtages henholdsvis mere kød og mere brød og mælk. Man kan læse mere om De Danske Vægtkonsulenter på www.vaegtkonsulenterne.dk og få mere at vide om Hjørring, Brønderslev, Frederikshavn og Aalborg-holdene hos konsulent Charlotte Østerbæk tlf. 24 66 28 33 onsdag mellem kl. 8 og 11.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...