Trafikulykker

Kræver granskning af trafikulykker med lastbiler

KØBENHAVN:Danske lastbilchauffører har investeret i cyklistspejle og kameraløsninger for at øge trafiksikkerheden. Alligevel fortsætter striben af ulykker og dødsfald på grund af højresvingende lastbiler. Senest blev en ung kvindelig cyklist dræbt af en højresvingende lastbil på Amager, som havde cyklistspejl monteret. Derfor opfordrer vicedirektør i de danske vognmænds brancheorganisation Dansk Transport og Logistik (DTL) Morten Lindbo til at undersøge årsagen til ulykkerne. - Vi tror stadig på, at spejl- og kameraløsninger er rigtige set i forhold til de positive resultater fra Holland, men det skal følges op, siger Morten Lindbo. I stedet for flere krav om teknisk udstyr installeret i lastvognene, mener Morten Lindbo, at det er på tide, at Havarikommissionen for Vejtrafikulykker kommer på banen. Kommissionen blev nedsat i 2002. - Hidtil har vi ikke hørt meget fra havarikommissionen. Hvis den skal have en eksistensberettigelse, kunne den passende som første prioritet tage initiativ til at undersøge årsagen til højresvingsulykker til bunds, siger Morten Lindbo. DTL mener også, at Justitsministeriet og Trafikministeriet bør sætte mere fokus på ulykkerne. I forbindelse med kampagnen for cyklistspejle i efteråret 2004 søgte DTL sammen med Rådet for Større Færdselssikkerhed og Dansk Cyklistforbund om midler til at gennemføre en kampagne som opfølgning på de nye regler. DTL hørte aldrig fra Justitsministeriet. - Nu hvor valgkampen er overstået, kan vi med rimelighed forvente, at ministeriet også er klar til at tage et trafiksikkerhedsmæssigt medansvar, siger Morten Lindbo. Han mener, at de offentlige kunder som har brug for transportydelser bør gå forrest i kampen for en trafiksikkerhedspolitik i transportfirmaerne. - Ligesom man sikrer sig, at ens indkøb er miljøsikret og ikke produceret af børnearbejdere i Kina, bør man kræve, at en virksomhed har formuleret en politik for transportsikkerheden, før man køber en transportydelse, siger Morten Lindbo. DTL har allerede opfordret alle sine medlemmerne til at indførere en trafiksikkerhedspolitik, der fokuserer på trafiksikkerhed som en del af chaufførers hverdag. DTL mener, at det ville give bedre resultater, hvis kunderne også stillede krav om en sikkerhedspolitik. /ritzau/