Kraftig kritik af edb-sikkerhed

Tre nordjyske kommuner får alvorlig påtale i omgang med personfølsomme oplysninger

Arbejdsmiljø 26. september 2002 08:00

NORDJYLLAND: Tre nordjyske kommuner - Brovst, Fjerritslev og Sejlflod - har fået en kraftig påtale fra Datatilsynet for ikke at omgås personfølsomme oplysninger på den rigtige måde. Samtidig har en række kommuner og andre offentlige institutioner i Nordjylland fået "bemærkninger af mindre alvorlig karakter" om deres datasikkerhed. Det er sket i forbindelse med en inspektion i landsdelen, hvor Datatilsynet, tidligere Registertilsynet, besøgte 30 offentlige myndigheder og private personer med dataansvar. Og hvor det for første gang nogensinde - som et forsøg - uddelte karakterer. Brovst, Fjerritslev og Sejlflod har fået den højeste karakter, 3, som i denne forbindelse er den ringeste. På det officielle sprog hedder det, at "Inspektionen har givet anledning til alvorlig kritik". Det gennemgående træk for kommunerne i Han Herred er, at de har problemer med deres sikkerhedssystemer. Fjerritslev og Sejlflod har også problemer med lockning - et værktøj, der kan vise, hvem der har haft adgang til følsomme oplysninger, og som bruges, hvis oplysninger er kommet i de forkerte hænder. Datatilsynet opdagede også, at alle tre kommuner har haft det tungt med pligten til anmeldelser til tilsynet. Gruppen, der fik karakteren 2 - som kan sammenlignes med en løftet pegefinger - er langt større. Den rummer blandt andre AF Nordjylland, politimestrene i Frederikshavn, Hjørring og Aalborg samt en række kommuner. Karakteren 1 - ingen bemærkninger eller kun bemærkninger af bagatelagtig karakter - blev givet til bl.a. Nordjyllands Amt, statsamtet, Aalborg Kommune, Aalborg Universitet og en række læger. Datatilsynet regner med, at alle sagerne kan afsluttes endeligt i løbet af efteråret. - De klares som regel i dialog med os, og vi har forståelse for, at det kan tage sin tid de steder, hvor der skal indføres f.eks. nye sikkerhedsregler eller laves om på edb-systemet, siger kontorchef Lena Andersen, Datatilsynet, til NORDJYSKE. Ifølge kommunaldirektør Carl Stefan Bauditz, Brovst, får påtalen kommunen til at ajourføre sine regler. - De skal nok lige have en tand til, men der er bestemt ingen huller i sikkerheden, lyder hans kommentar. Tema 1. sektion side 4

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus