Kram på hjul

Selv om første Geländewagen blev bygget for mere end 30 år siden, har modellen sin egen charme

Jens Overgaard
Mercedes G350 udstråler soliditet. Der skal også meget til at stoppe den solide tysker i terrænet.Foto: Jens Overgaard
Fodbold 13. november 2011 05:00

Den er på mange måder en klippefast evergreen, Mercedes Geländewagen. Bortset fra Land Rover Defender findes der ikke mange bilmodeller, som overlever flere årtier. Men det har den næste ustoppelige offroad model fra stjernemærket, der første gang så dagens lys i slutningen af 1970'erne, og som stadig løber af samlebåndet i 2011. På afstand er det da også svært at se forskellen på en kantet G-klasse-model fra 1979 og en ditto fra i år, bortset fra lidt kosmetik. Men der er sket noget under pladerne på det solide stålkarrosseri, der stadig ikke finder sin lige. Det oplever vi i testbilen, en G350 Bluetec Lang Van til 783.000 kr. på gule plader der drives af en tre-liters V6 commonrail turbodiesel på 211 hk og med et bjørnemoment på 540 Nm, men samtidig som en af de nye motorer på koncernhylderne lever op til de nyeste EU6- miljøkrav. G-klassen er først og fremmest bygget som et stykke professionelt værktøj, og solid som en bankboks. Det oplever du fra første færd med det solide klonk, når dørene lukkes. Og fra den høje kørestilling, hvor der er udsigt til landskabet, og de fleste chauffører bare får lyst til at sætte bilen i gear og køre ud over markerne. Det er nemlig terræn, som G-klassen mestrer. Tung sag På vejen er G350 overraskende komfortabel, men også en tung sag at boltre. Det mærkes klart, at vi altså har med en bil at gøre, der byder på en egenvægt på 2500 kg, har et højt tyngdepunkt, og en form så kantet som en skotøjsæske. Det betyder, at der skal flyttes noget luft. Og ved motorvejsfart kan vi da også høre vinden pifte fra den lodrette forrude. Men det betyder ikke så meget, for der er rigeligt med kræfter at tappe af fra den store V6'er, der flyder gelinde, godt hjulpet af fjerlet skiftende syv trins 7G automatgear. På vejen ligger den tunge vogn også ganske støt, selv om styretøjet efter dagens standard ikke er blandt de mest præcise, og den store frihøjde med det høje tyngdepunkt giver lidt færge-fornemmelse i sving. Træk-evnen er af samme dimensioner; vi må nemlig have op til 3500 kg på krogen. Råstyrke Det er dog heller ikke fart, det handler om i en Geländewagen. Selv om den teoretiske topfart er 175 km/t, og distancen 0-100 klares på 9,1 sekund. Her det råstyrke og fremkommelighed, der tæller. Det var også tilskyndelsen, da østrigske Steyer Puch fik ordren med at samle de første G-wagens i slutningen af 1970'erne, hvor mange senere tilflød det danske forsvar blandt mange i verden. I sin 32-årige levetid har Geländewagen været produceret i en lang række versioner, hvor den specielle version til paven med en glasboble af en udsigtsplads, vakte opsigt. Mercedes har både produceret en kort og en lang model, hvor det altså er sidstnævnte vi tester. Geländewagen er dog ikke kun til det grove, af og til er der dukket hidsigt stylede ottecylindrede 55AMG-versioner op med 500 hk, der også kan købes herhjemme. Og en overgang var krom-gejlede G-klasser nogle af det mest hotte blandt sorte amerikanske gangsta-rappere. I vores del af verden er der solgt forholdsvis få Geländewagen, og mest til professionelt brug, mens de senere Mercedes ML, GL og GLK-klasser lige så meget bevæger sig ind i fritidsland. Hvis vi bliver i stjerneuniverset fra Stuttgart, kan de helt hardcore terrænfolk, også stadig vælge den mere brutale og store Mercedes Unimog. Rustik forgænger Vi har tidligere kørt en af de første Geländewagen fra starten af 80'erne, der var udstyret med en femcylindret dieselmotor, og som var klart mere rustik, samt en sekscylindret Geländewagen diesel med automatgear fra årtusindeskiftet. På den halve snes år opleves komforten stort set uændret, mens motorstøjen og resonans er blevet markant mindre med skift fra række- til V-motor. Med et forbrug, som på papiret hedder 8,6 km/l kan den 96 liters store tank dog også hurtigt blive tørlagt, hvis du ikke er rolig med speederfoden. Kram der holder I det daglige foregår betjeningen enkel og ukompliceret. Instrumenteringen er hentet fra personvognsmodellerne, hvor det kun er de tre knapper i midterkonsollen, der adskiller den tyske jeep fra de andre. Knapper, der styrer differentialespærret, hvor kræfterne kan fordeles til de, eller det hjul, som har det bedste vejgreb. I det daglige kører bilen med permanent firehjulstræk. Men et tryk på den såkaldte low range knap gør, at fordelergearkassen skifter fra onroad-udveksling til terrænudveksling. På den måde kan bilen forcerede stigninger på op til 80 grader. Det ville dog kræve deciderede terrændæk, frem for de mere allround mønstrede, som vores testbil var udstyret med. Den havde til gengæld en fuld pakke af ekstraudstyr lige fra soltag, over læder indtræk til Mercedes store Comand-multimediesystem. Noget, som gør arbejdshesten mere behagelig, og viser hvad der kan lade sig gøre, men også godt 240.000 kr. dyrere. På bundlinjen står fast, at mens den originale Land Rover Defender er en bil, som for længst har passeret sidste salgsdato og er antikveret, har den nyere Geländewagen stadig sin berettigelse. Ikke mindst som et solidt statement over kram, der holder. Produktionen af den korte model stopper nu, men den lange lever videre. Og godt for det.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...