Krav om udvidet service i bybusser

Bybuskørslen skal i udbud, og politikerne kræver bl.a. oplæsning af stoppesteder

Busselskaber, der vil byde på bybuskørslen i Aalborg, bliver mødt med skærpede krav til service over for passagererne. Arkivfoto

Busselskaber, der vil byde på bybuskørslen i Aalborg, bliver mødt med skærpede krav til service over for passagererne. Arkivfoto

Til sommer skal bybuskørslen i Aalborg i udbud. Og interesserede selskaber kommer til at skulle levere ekstra service for pengene. I går diskuterede udvalget for sundhed og bæredygtig udvikling kravene til det nye udbud. Eksempelvis er der godt nyt til blinde buspassagerer og passagerer der ikke kender byen. - Vi vil have automatisk oplæsning af stoppesteder i busserne, og det er også noget, som vi har hørt meget fra de blinde. De er interesserede i, at de får oplæsning af stoppesteder, sådan at de kan høre, hvornår de skal stå af, for de kan jo ikke se, siger rådmand for sundhed- og bæredygtig udvikling, Thomas Kastrup-Larsen (S). I flere andre byer er det en service, at buspassagererne får at vide, hvad det næste stoppested er. - Både for turister og folk, der ikke er vant til at bruge busserne, er det en rigtig god ting. Egentlig har det været chaufførerne, der skulle gøre det, men af en eller anden årsag er det aldrig lykkedes at få det til at slå an. Det har vi hørt fra mange, at man gerne vil have. Der er også elektroniske tavler på vej. - Inde i busserne vil vi have tavler, som fortæller, at nu kommer det næste stoppested, og hvad er det for nogle busser, som du kan tage. Gulerod for bedre service Desuden vil man gøre endnu mere ud af incitamentsaftaler, end tilfældet er i dag, så der er en gulerod for selskaberne til at yde en endnu bedre service. - Man skal belønnes, hvis man får flere passagerer og leverer bedre kvalitet for kunderne. Politikerne får også udarbejdet udbudsmaterialet, så der kommer mindst to udbydere, ligesom en udbyder maksimalt kan vinde omkring halvdelen af kørslen. - Vi vil gerne have to entreprenører som minimum, fordi vi har gode erfaringer med at have to entreprenører. Vi har oplevet en utrolig ro i forhold til den kollektive trafik i den forstand, at det er meget længe siden, at vi har haft arbejdsnedlæggelser i Aalborg. De supplerer hinanden godt de to selskaber, siger rådmanden, der henviser til City Trafik og Arriva, der har opgaven i øjeblikket. Minimum 50 busser skal også køre biodiesel som en del af Archimedes-projektet. Der er tale om en stor ordre, da bybuskørslen i Aalborg udgør 40 procent af NT's samlede buskørsel. Der er tale om 101 busser og en opgave, der i 2009 kostede kommunen 215 mio.kr.