EMNER

Kreative børn undgår dårlige vaner

Vil man undgå, at ens barn bliver grovæder, kæderyger eller ødeland, så kan ganske almindelig kreativitet hjælpe, for kreative mennesker har langt nemmere ved at bryde ud af dårlige vaner og tilegne sig nye. Det mener hjerneforsker Kjeld Fredens, der til daglig arbejder med hjerneskadede på Vejle Fjordcentret.

Et godt barneliv med masser af leg. Arkivfoto

Et godt barneliv med masser af leg. Arkivfoto

- Kreativitet er at se muligheder frem for begrænsninger. Det er den tilpasningsmekanisme, der gør, at vi kan bryde med det, vi har lært og tilegne os noget nyt. Det er evnen til at angribe sagen på en anden måde, hvis rutinen ikke slår til. Så hvis vi vil fremtidssikre os, er det vigtigt, at vi udvikler børnenes kreativitet, siger han og understreger, at det også er vigtigt at holde fast i børnenes gode vaner i en verden, der forandrer sig hurtigt. Kjeld Fredens mener slet ikke, at børn er kreative. Evnen skal tillæres på linie med dansk og matematik, og folkeskolen skal fokusere mere på det punkt, så eleverne ikke bare bliver gode til at lære udenad. - Vi skal udfordre vores børn til at lære på en mere fleksibel måde. Målet for øget faglighed ligger ikke i at lære mere, for at reproducere, men for at blive bedre til at skabe fremtiden. De skal lære det faglige på mange forskellige måder, så de kan bruge det i nye situationer, siger han. Forældrene skal selv gøre en del af arbejdet, hvis de vil undgå, at deres barn bliver en menneskelig robot. - Man kan f. eks. indføre, at alle i familien skal have mindst to gode historier med til aftensmaden, om hvad de har oplevet den dag. Det hjælper børnene til at se mulighederne for en god historie i løbet af dagen.