Allerup

Kreditværdighed hastigt på retur

1000 danske virksomheder mister toprating, 11.000 nedjusteres fra anden- til tredjebedste rating

NORDJYLLAND:Den globale nedbremsning af økonomien har i den grad ramt dansk erhvervsliv. Virksomhedernes kreditværdighed rasler ned, viser nye tal fra Soliditet. - Faldet i de danske selskabers kreditværdighed er ikke til at tage fejl af. Tusindvis af virksomheder er nu så hårdt ramt, at vi har været nødt til at sænke deres rating, siger Business Unit Manager Claus Allerup fra Soliditet, der kreditvurderer danske virksomheder. Soliditet har den sidste weekend i oktober taget temperaturen på erhvervslivet helbredstilstand og resultatet er langtfra opmuntrende. I 2008 opnåede 10.051 selskaber den eftertragtede AAA-rating og det er omkring tusind virksomheder færre end i 2007. AAA-ratingen er den ypperste kreditvurdering en virksomhed kan få og sender et signal til kunder og leverandører om en økonomisk stærk virksomhed. Foruden et fald i AAA-ratingen er der også sket et markant fald i den næstbedste kreditrating, AA. Omkring 44.000 danske selskaber har fået en AA-rating mod 55.000 sidste år. Faldet er sket mens antallet af registrerede selskaber i samme periode er steget fra 160.000 i 2007 til 216.000 i 2008. - Hvis hovedselskabet i en koncern ikke er velkonsolideret i disse tider, vil det have svært ved at hjælpe datterselskaberne. De vil derfor alle få dårligere ratings, da det påvirker deres kreditværdighed, fortæller Claus Allerup om en af årsagerne til faldet af virksomheder med høj kreditværdighed. Soliditet har eksisteret i over 100 år i Sverige og blev etableret herhjemme i 2006, som et nyt selskab i Bisnode koncernen (tidligere Bonnier Business Information), der desuden indeholder Dun & Bradstreet Danmark, Greens Erhvervsinformation, og Kompass Danmark. Soliditet A/S blev etableret på baggrund af ønsker om at konsolidere nogle produkter, der var konkurrende og samtidig i samme virksomhedsfamilie, til et nyt produkt - BusinessView . I samme forbindelse blev salgsteams, som solgte disse produkter samlet til et team og Soliditet A/S realiseret. Kreditrating forudsiger risikoen for konkurs inden for de kommende 12 måneder. Dermed er det nok så kritisk for en leverandør at holde sig orienteret om sine kunders økonomiske situation. Større interesse - Vi oplever en langt større interesse for kreditvurdering end der har været før. Der er flere, der har prøvet at tabe penge og derfor flere, der søger oplysninger om deres kunders rating for at beskytte sig, siger Claus Allerup. Den positive side af kreditratingen har sælgerne for længst fundet. De finder de virksomheder frem, der har den bedste rating og koncentrerer kræfterne om dem. - Når en virksomhed vokser med 10-15 procent fortæller det eksempelvis sælgerne i en it-virksomhed, at det kan være en kunde, der har behov for udvidede serverløsninger, siger Claus Allerup. Soliditet forventer, at antallet af AAA- og AA-kreditratede virksomheder vil falde yderligere i 2009.