Medievirksomhed

Krig fjernede TV 2s reklamer

Krig gav 27 timer uden reklamer på TV 2

KØBENHAVN:TV 2 fjernede alle reklameblokke, da de tidligt torsdag morgen begyndte en nonstop dækning af Irak-krigen. Først fredag klokken ni - 27 timer senere - var de tilbage, fortæller plannerchef Alexander Madsen fra TV 2 Reklame, der tog beslutningen. - Vi valgte at stryge alle reklamer, for nogle annoncører ønsker ikke at lægge op og ned ad krig, siger Alexander Madsen. Dermed fortsætter TV 2 linien fra 11. september, hvor de også først sendte reklamer, da de var gået tilbage til den oprindelige programflade. Til gengæld fik de andre kommercielle tv-stationer hug for at vise reklamer trods de alvorlige begivenheder. Det er af hensyn til annoncørerne, at TV 2 fjerner reklameblokkene - For nogle betyder det meget, for andre mindre, men vi kan ikke spørge hver enkel før hver blok. Derfor stryger vi alle, siger han. Det er blandt andet produktet, der afgør, hvor meget det betyder for annoncøren at undgå at blive sat i forbindelse med krig. Selv om TV 2 er meget økonomisk afhængig af reklamerne, vil de 27 timer uden vaskepulver og hundemad dog næppe koste tv-stationen nævneværdigt. - Annoncørerne kan få visninger i de kommende dage i stedet, med mindre der for eksempel er et åbent hus-arrangement i weekenden, og annoncøren derfor gerne vil have mange reklamer i torsdag og fredag, siger Alexander Madsen. Det bekræfter Danmarks største mediebureau. - TV 2 mister nogle indtægter, men det vil blive vejet op af flere visninger i den kommende tid, forventer direktør Johan Boserup fra mediebureauet OMD, som sidder på cirka en tredjedel af det danske tv-reklamemarked.