Musik

Krig i rummet

Kroger Kvartetten, Andrea Pellegrini

Fine koncertoplevelser forudsætter, at der er mange ting, der skal gå op i en højere enhed. Det kræver gode musikere, et vel sammensat program, et godt og lydhørt publikum samt en god koncertsal med en velegnet akustik. Ikke alt kørte på skinner, da Kroger Kvartetten med Andrea Pellegrini gæstede Vodskov Kirke i fredags. Problemerne var flere, men det væsentligste var de akustiske forhold i kirken, hvis efterklang arbejdede imod musikken og desuden ikke forstærkede alle registre jævnt. Det gjorde Respighis "Il Tramonto" for mezzo og strygekvartet til en blandet fornøjelse, hvor Pellegrinis stemme rungede rundt i kirkens kuppel uden at blande sig akustisk med den nedtonede kvartet-klang. Man nåede ganske enkelt ikke at indstille og vænne sig til lydbilledet, før musikken var til ende. Forholdene blev ikke meget bedre i den efterfølgende kvartet af Niels W. Gade, som stammer fra hans sidste leveår. Også her drillede akustikken, som klart favoriserede mellemstemmerne og bunden, mens primoen til tider helt forsvandt ud af lydbilledet. Ydermere, at Gades sene kvartetter ikke hører til de mest spændende i kvartet-repertoiret med deres fastholdelse af den samme homofone satstype fra start til slut, var heller ikke ligefrem med til at løfte. Det som kom til at redde koncerten blev Rued Langgaards sange med strygekvartet-akkompagnement, overraskende enkle, smukke og helt blottet for de sære "unoder", som man normalt møder hos denne danske senromantiker. I "Stille orgelklang" fra "I blomstringstiden" samt Lenaustemninger til digte af Thor Lange fandt Pellegrini og kvartetten en klanglig balance, som også gav mulighed for at høre og nyde de fint nuancerede stemmer i strygerne. Med Schuberts tidlige kvartet op. 125 var det som med Gade-kvartetten, et værk uden de store klanglige, dynamiske eller satstekniske variationer. Indstuderingen af værket var grundig og kvartetten godt sammenspillet, men værket i sig tyndbenet og uinteressant, og akustikken slog totalt scherzo-satsen ud af fokus. Ekstranummeret kendte jeg ikke, men det lød som en barok arie af Händel, og Pellegrinis dramatiske koloraturer stod levende og klart mejslede. Og endelig, her måtte selv rummet i Vodskov Kirke overgive sig. Tore Mortensen kultur@nordjyske.dk Kroger Kvartetten, Andrea Pellegrini Vodskov Kirke Vendsyssel Festival fredag aften