Skolevæsen

Krig set fra børneøjne

I en bunker på Bangsbo Fort har børn fra hele Frederikshavn tegnet deres oplevelse af krig

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Dommerne til tegnekonkurrencen under temaet Krigens Børn er skolelærer og tidligere krigsflygtning Muhamed Fajkovic,medlem af kultur- og fritidsudvalget Steen Jensen og frederikshavner og barn under 2. verdenskrig Hardy Jespersen.

De kølige trappetrin fra solskinnet og ned i den mørke bunker er oplyst med levende lys, og i dens indre rammer kontrasterne blikket som en forhammer. De golde grå beton-mure er beklædt med børnetegninger fra almindelige 2. til 6. klasses skolebørn fra Frederikshavn Kommune; elever, der nyligt har oplevet krigen på egen krop i deres hjemland; samt prints af tegninger lavet af børn i koncentrationslejren Theresienstadt i Tyskland i 1940"erne. I tegningerne ses mænd med geværerer, bombefly med hagekors og mennesker med opspilede angste øjne - alle tegnet med et barns naive og enkle streg, der ikke i alle tilfælde stemmer overens med deres erfaring - og de røde sodavand og småkager på bordet i midten af lokalet virker som en insisteren på uskyld og barndom. Det er Historiens Dag på Bangsbo Fort og temaet udstillingen i bunkeren er Krigens Børn. Det var solen Ema Halilovic på seks studerer længe en tegning lavet af Jisella på 11 år fra Ankermedets skole. - Der er voksne og børn i bussen, der brænder. Jeg tror at det var solen, der var for stærk, beskriver Ema og fortsætter: - Bagved kan man se en helikopter med et rødt kryds. Det er danskerne der kommer og redder dem - de puster ilden væk med vind, vurderer hun. Ikke langt fra hende står hendes bedstefar Muhamed Fajkovic. Han er en af de dommere, der idag skal udnævne vinderne af tegnekonkurrencen, og han er ikke uden erfaring. 13. maj 1993 kom han til Danmark og flygtningelejren i Frederikshavn som bosnisk krigsflygtning. Som uddannet skolelærer og far var det svært for ham at betragte lejrens børn lave ingenting og i fællesskab med andre voksne fik han en skole op at stå i lejren. Han har siden arbejdet som tosproget medarbejder i modtagelsesklasser over hele Vendsyssel. Tegninger nemmere end ord - At tegne er en god måde at forholde sig til krig og traumer på. Der er mange følelser, der er svære at udtrykke med ord, siger Muhamed, der i flygtningelejren kunne følge børnenes udvikling gennem deres tegninger: - I børnenes første tegninger var der sjældent mennesker, men bare sort/hvide bygninger - sønderskudte. Efterhånden kom der farver og mennesker ind og måske en sol, der fra at titte frem i et hjørne pludselig rykkede ind i midten på en tegning. Ifølge Muhamed er det vigtigt, at børn i alle kulturer får fortalt om krig og prøver at sætte sig ind i det. - Når de bliver voksne, skal de kæmpe imod det, siger han. Når Ema bliver ældre skal hun også selv høre om sin bedstefars oplevelser. - Men hun er stadig for ung. Lige nu fortæller jeg kun eventyr.