EMNER

Krig skal på skoleskemaet

Røde Kors og Undervisningsministeriet står bag nyt materiale, der skal lære folkeskolens ældste elever om krigens regler

KØBENHAVN:Danske skoleelever skal vide, hvilke spilleregler der gælder under krig. Derfor var 9.A. fra Forsøgsskolen i Rødovre i går inviteret til debat hos Røde Kors i København, hvor generalsekretær Jørgen Poulsen og undervisningsminister Bertel Haarder præsenterede det nye undervisningsmateriale "Når krigen raser – regler, dilemmaer og konsekvenser". - Den grimme sandhed er, at for hver 100, der dør i krig, er de 94 civile. Krigens regler er et spørgsmål om liv eller død, sagde Jørgen Poulsen i sin indledende tale. De godt 20 elever fra 9.A. har de sidste måneder forberedt deres bud på, hvordan krigens regler bør se ud. - Der var mange ting, vi var enige om, men der var også nogle punkter, vi blev nødt til at diskutere i flere timer, sagde Katrine Meyer fra 9.A. Klassen var nået frem til, at man ikke må bombe civile mål, at børn ikke må indblandes i krig, og at kun uddannede soldater må deltage. Desuden burde det være forbudt at anvende langtidsskadelige våben som atomvåben, og så skal alle krigsfanger løslades, når krigen er slut. Efter fremlæggelsen fik klassen ros af Røde Kors' folkeretsekspert Peter Vedel Kessing. - Det er lige til et 13-tal. De principper, I har fundet frem til, er helt rigtige. I kendte ikke de internationale regler på forhånd, men jeres bud ligner faktisk meget dem, vi har i dag, sagde han. Krig som pensum Ifølge undervisningsminister Bertel Haarder er krigens regler så vigtige, at de skal være en del af historieundervisningens fremtidige pensum. - Danske soldater er udsendt overalt i verden, hvor de forsøger at få overholdt de internationale regler. Og der findes vel ikke en skoleklasse, hvor der ikke er en elev, der kender én, der er ude som soldat, sagde han. Især efter Irak-krigen er elevernes interesse for emnet blevet vakt, mener ministeren, og det er godt. For krig og ondskab handler ikke kun om lande langt væk, fastslog han. - Der er en tendens til at tænke, at hvis alle bare var som os, så var der ingen problemer i verden. Det er totalt nonsens. Der er ikke skygge af tvivl om, at danskere kunne være nøjagtig lige så onde, som vi har set serbere, albanere, rwandere og så videre være det. Derfor er krigens regler også noget, der skal bremse vores egen mulige ondskab, sagde Bertel Haarder. Eleverne fra 9.A. deltog engageret i den efterfølgende debat. Til sidst blev det for meget for Alberte Schmidt: - Jeg kan ikke forstå, hvorfor vi overhovedet skal acceptere krig. Vi får altid at vide, at vi skal snakke om tingene. Men de voksne går jo selv i krig og slår hundrede tusinder af uskyldige ihjel. Det er da ikke normalt.