Kriseramte DSB kører overskud hjem

DSB formår at vende trecifret millionunderskud til plus i 2012. Nu skal kundetilfredsheden højnes

Med et overskud på 115 millioner kroner er DSB på rette spor. Foto: Scanpix

Med et overskud på 115 millioner kroner er DSB på rette spor. Foto: Scanpix

KØBENHAVN:DSB er på rette spor. Efter et dundrende underskud på godt 800 millioner kroner i 2011 kom togkoncernen ud af 2012 med et overskud før skat på 115 millioner kroner. Det viser årsregnskabet for sidste år.

- Vi er ikke i mål, men vi har bremset den negative udvikling, siger Jesper Lok, administrerende direktør i DSB.

Og direktøren kan godt være stolt. Han tiltrådte sidste år og præsenterer nu det første positive resultat siden 2009.

Af regnskabet fremgår det desuden, at det statsejede selskab vil bevare fokus på tog til tiden, men nu sætter spørgsmålstegn ved produkter som kiosker og de underskudsgivende salgsvogne, der ikke direkte har med togdrift at gøre.

Det betyder imidlertid ikke, at rejsende skal frygte lange ture uden mulighed for at købe forfriskninger. Det siger økonomisk direktør i DSB, Jacob Kjær:

- Vi arbejder på at finde et produkt, som gør, at kunderne kan blive serviceret. Men jeg tror også, at det er i alle kunders interesse, at DSB drives så effektivt som muligt, så vi ikke bruger flere penge end nødvendigt.

- Det vil sige, at hvis vi har produkter, som giver stort underskud, er vi nødt til at gøre noget ved det, så vi kan bruge pengene på togdrift til kundernes tilfredshed.

Andre selskaber

Derfor kan det i fremtiden komme på tale, at andre selskaber overtager DSB’s kiosker og salgsvogne.

- Det er jo sådan set ikke kunderelevant, om jeg så må sige, hvem der ejer kioskerne. Vi skal bare sørge for, at der er et sted, hvor de kan købe de billetter, de har brug for.

Det opløftende regnskab er tiltrængt for den kriseramte togkoncern, hvor senest skandalen om pr-bureauet Waterfront har skabt røre.

Sagen vakte stor interesse på Christiansborg, da DR’s magasin 21 Søndag kunne afsløre, at DSB tilsyneladende har betalt Waterfront for at ansætte den DSB-kritiske journalist Lars Abild, så han ikke fik mulighed for at skrive om DSB.

DR har også afsløret, at Waterfront - på DSB’s vegne - har indhentet psykologiske profiler på en række navngivne politikere.

For lidt over en uge siden kostede sagen om de skandaleramte IC4-tog divisionens direktør, Frank Olesen, jobbet.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.