Krisesnak gør nedtur værre

Kæmpekoncernens topchef i Danmark advarer om unødigt lang nedtur

Hvis vi i fællesskab finder vej til at tale optimistisk om tingene, så vender det igen, lyder vurderingen fra Jukku Pertola, administrerende direktør for Siemens stærkt voksende forretninger i Danmark.

Hvis vi i fællesskab finder vej til at tale optimistisk om tingene, så vender det igen, lyder vurderingen fra Jukku Pertola, administrerende direktør for Siemens stærkt voksende forretninger i Danmark.

Den megen krisesnak har en selvforstærkende effekt. Jo længere tid negative historier fylder medierne, desto mere langvarig og dybere bliver krisen. Det fastslog Jukku Pertola, administrerende direktør for Siemens Danmark, på koncernens årspressemøde. - Forventningerne har aldrig været så dårlige, og så længe, vi taler pessimistisk om tingene, vil det gå den forkerte vej. Finder vi i fællesskab vej til at tale optimistisk om tingene, så vender det igen, sagde Jukku Pertola, der pointerede, at han ikke kunne bestemme, hvad medierne vælger at berette om, men blot ønskede at gøre opmærksom på konsekvenserne af den stadig sortere nyhedsstrøm, hvor positive tendenser havde svært ved at få opmærksomhed. Danmark gør det ikke alene Samtidig erkendte han, at et dansk holdningsskift ikke gør det alene, men at det skal ske globalt, idet finanskrisen, der udsprang af problemer på det amerikanske boligmarked, havde udviklet sig synkront i hele verden, og at vendingen i positiv retning også vil skulle ske globalt. - Den verdensomspændende økonomiske krise er den negative side af globaliseringen påpegede Pertola, der dog overordnet anså globaliseringen som et væsentligt gode i indsatsen for at løse verdens problemer, som han udnævnte til at være sundhed og miljøproblemer, herunder ikke mindst klimaforandringerne. På begge felter er Siemens, der har aktiviteter i 190 lande, dybt engageret. Gennem vindmølleproduktion og effektiviseringer af den mere traditionelle energiproduktion har koncernen for sine kunder samlet begrænset CO2-udledningen i en mængde, der modsvarer energiforbruget i byerne New York, Hong Kong og London. Win-win-win-situation Bag regnestykket står det internationale revisionsfirma Price Waterhouse. - Det er godt for os, for kunden og for miljøet, sagde Pertola og fastslog på den Baggrund, at det var en rigtig win-win-win-situation og dermed vejen frem til at klare den klimaudfordring, som verden står over for i dag. En udfordring, der ifølge direktøren understreges af, at kloden i 2050 vil rumme otte milliarder mennesker, hvoraf 75 procent vil være samlet i verdens storbyer. For Siemens har miljøområdet allerede i dag kæmpestor betydning. 142 milliarder kroner svarende til en fjerdedel af selskabets omsætning er således allerede i dag miljøorienteret. Og indsatsen på klimafronten er i kraftig vækst. I samarbejde, også i Danmark. I samarbejde med DONG er selskabet i færd med at udvikle anlæg til fremstilling af 2. generations Bioethanolfabrik, ligesom koncernen er involveret i udvikling af lagring af CO2 fra kraftværker i undergrunden.