Kritik af kontraktvilkår ved køb af ny bil

Der er ifølge Forbrugerombudsmanden tale om urimelige kontraktvilkår og dermed brud på markedsføringsloven, når prisen på en ny bil, efter at slutsedlen er underskrevet, kan stige op til ti procent, inden bilen bliver leveret, skriver Forbrugerinformationen i et nyhedsbrev onsdag. Hidtil har denne mulighed for en prisforhøjelse været en standardbetingelse hos de danske bilforhandlere, men nu har Forbrugerombudsmanden givet Danmarks Automobilhandler Forening (DAF) og Den Danske Bilbranche en frist til i løbet af august at præsentere en ændring af forholdene. Hos bilejernes forbrugerorganisation FDM vil man gerne af med den hidtige praksis. - Vi synes, det er voldsomt, at forbrugeren skal acceptere det krav. Man er jo bundet af købet, selvom prisen stiger måske 20.000 kr., forklarer juridisk chef hos FDM, Lars Ellegaard. DAF og Bilbranchen arbejder nu på et forslag, som skulle være lige på trapperne: - Vi vil formodentlig forsøge at ændre det fra at være en standardbetingelse til at være et aftalevilkår, man kan udfylde, hvis det er nødvendigt. Så må vi se, om Forbrugerombudsmanden godtager den løsning, siger kontorchef i DAF, Karoline Thomsen, til Forbrugerinformationen. /ritzau/