Morsø

Kritik fra eleverne

På Dueholmsksolen er elever på 9. årgang kede af lange skoledage, for lidt motion på skolen og at lektierne skal laves i fritiden.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

- I starten af 7. klasse var det ok, men så begyndte det at skride, selvom vi mange gange har sagt til lærerne, at vi har brug for mere motion i løbet af skoledagen, og at vi gerne vil have klaret lektierne, inden vi går hjem, siger Emma Berg Andersen, der går i 9. E sammen med Niklas Mikkelsen (tv.) og Simon Kær Højriis.

NYKØBING:Lange skoledage, sparsom motion i skoletiden og lektier, der skal klares i fritiden.

Det er hverdagen for elever på 9. årgang på Dueholmskolen i Nykøbing, der mener, at skolen dermed ikke lever op til intentionerne i skolereformen fra 2014.

- Lange skoledage er en konsekvens af skolereformen, og det kan ikke ændres. Men vi er blevet lovet en lektiefri skole og en times motion om dagen. I stedet har vi en time om ugen, hvor vi spiller rundbold eller går en tur, siger Niklas Mikkelsen, der sammen med sine klassekammerater Emma Berg Andersen og Simon Kær Højriis fra 9.E repræsenterer en generel frustration på 9. årgang.

- Alle er uden energi den sidste time mellem klokken 14 og 15, og der bliver ikke lavet noget. Vi sidder og tæller sekunderne. Det er spild af tid, siger Simon Kær Højriis.

Skolereformen lægger op til, at lektierne - bortset fra afleveringsopgaver - skal klares på skolen i skemalagte fordybelsestimer.

- Problemet er bare, at vi kun har to fordybelsestimer om ugen, og det er ikke nok til at klare lektierne. Vi mærker ikke meget til, at vi har en lektiefri skole, siger Niklas Mikkelsen.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst