Krydderi til familiebilen

Den nye Leon er det hidtil mest vellykkede Seat-design. Og blev præmieret med titlen som Årets Bil 2006

Sidste sæson var det næsten kun de vidt berygtede gummiben, der kunne få fodboldklubben FC Barcelona til at miste det faste greb om mesterskabet, som klubben vandt suverænt. Samme succes kunne man fristes til at spå spanske Seat, der har hovedsæde lidt uden for Barcelona. Fabrikken har i hvert fald alle odds for succes, ikke mindst på det danske marked, hvor en titel som Årets Bil kan få stor betydning. Seat Leon har samme atletiske fremtoning som Frank Rijkaards tropper. Og forskellene til konceptbilen, som Seat viste i Geneve i foråret, er meget små. Luftindtaget, spejlene og bilens fælge er forandret, men ellers er det samme sportslige snit. Men i forvejen er der jo oceaner af velkørende og rummelige familiebiler på markedet. Så, hvordan i alverden skal man tiltrække købere til en ny 5-dørs Seat? Flydende linier Den spanske fabrik har sikkert taget sig et glas Rioja, eller to, og er kommet op med et opsigtsvækkende design, der både kan kaldes smukt og nyskabende på samme tid. Med udgangspunkt i mpv'en, Altea, har designerne kreeret en endnu flottere personbil, der med rette, tiltrak sig massiv opmærksomhed på Jyllands-Ringen og overalt, hvor den iltre spanioler førte sig frem. Tricket med at skjule dørgrebene på bagdørene har man også beholdt og det er med til, at bilen virker som det mest dynamiske bud i VW Golf-klassen. Selv om den lave ryg ligner et mareridt for langlemmede teenageknægte, så er der plads både til benstræk og høj hat. Eneste mangel i kabinen er bagagerummet, der godt kunne være 50 liter større. Og så de brede forreste stolper, der godt kan spærre for udsynet på en snoet vej. Introduktionen er nært forestående og priserne er interessante. Indgangsmodellen koster 209.995 kroner, der giver adgang til 1,6 benzinmotorens beherskede 102 hestekræfter. I tilgift er det klogt at tilkøbe den såkaldte DK-pakke, som Seat tager 15.000 kroner for. Dermed stryger prislappen op på 225.000 kroner. Men det er billigt, da pakken indeholder både aircondition, varme i forsæderne og tågeforlygter. En tilsvarende Golf koster 40.000 kroner mere. Basismodellen virker også Basismodellen var ikke til rådighed i forbindelse med Årets Bil, men vi kørte bilen til præsentationen i Spanien og noterede dengang, at det en fin motor, der dog mangler lidt power. Det er der forsøgt kompenseret for i Leon, idet gearene ligger tæt, hvilket giver relativt flotte præstationer, når det drejer sig om accelerationer. Omkostningen er, at motoren tager forholdsvis mange omdrejninger, når det går stærkt. En anden interessant mulighed er turbomodellen med 185 hk, der vil kunne købes til 320.000 kroner. Lur os, om den ikke er ligeså hurtig som VW Golf GTI, men 100.000 kroner billigere. Og kræfter ser ud til at give mening, for det er ikke kun designet, som er sportsligt. Vognen kører simpelthen skærmene af konkurrenterne i en sådan grad, at man føler sig hensat til en sportsvogn. Det forstærkes også at det lille rat, der kan trækkes helt tilbage mod føreren. På Jyllands-Ringen, der til tider snor sig som spaghetti al dente, svinger Leon som en flamencodanserinde. Sikkerheden burde også være i orden. Altea er godkendt af Euro NCAP, der gav bilen fire stjerner sidste år og den deler konstruktion med Leon. Det er vel næsten overflødigt at nævne, at den nye Leon har fuld sikkerhedspakke. Det vil sige seks airbags som standard og den nyeste generation ESP - udstyr, som danske motorjournalister sætter højt og som er en nødvendighed, hvis man vil vinde en Årets Bil kåring herhjemme. Seat Leon inviterer til asfaltbal til januar næste år, hvor forhandlerne inviterer inden for.