Kryds grænsen til den vilde side

Aalborg Teater dramatiserer Kirsten Thorups debutroman

Norge 20. september 2002 08:00

Hvad får en yngre norsk sceneinstruktør i 2002 til at dramatisere danske Kirsten Thorups debutroman, "Baby" fra 1973 - om unge voksne tabere i 1973? - At de historier, den fortæller, er blevet endnu skarpere og endnu sandere i de 30 år, der er gået. At jeg kan genkende mig selv og mange af mine egne jævnaldrende i de skikkelseer, der befolker Kirsten Thorups univers på den vilde side fra dengang, også selv om jeg selv knap var født, da bogen udkom, siger Hans Henriksen, nordmand, teaterinstruktør og manden bag Aalborg Teaters premiere på Lille Scene i aften, "Baby". - Jeg har læst en masse nordisk samtidslitteratur gennem årene, og denne roman var en af dem, der gjorde allerstørst indtryk på mig. Jeg har brugt den i undervisningen på teaterskolen og filmskolen, og den er bare vokset og vokset. Så det var efterhånden helt nødvendigt for mig at prøve at skabe den om til teater og sætte den op. Og heldigvis kunne jeg begejstre Aalborg Teater for ideen, siger Hans Henriksen. Han er ikke helt alene om begejstringen: "Baby" er også ved at blive til spillefilm på dansk med Linda Wendel som instruktør. Lou Reeds "Take a walk on the wild side" er en gennemgående sang og et gennemgående tema for den historie, romanen er blevet til på scenen. - I stykket er vi fysisk til stede i transvestitten Jolly Daisys hoved. Hun synger sangen og det er hendes drømmeverden, eller snarere mareridtsverden, vi oplever alting gennem i stykket. Samtidig er vi også på en natklub, Mexicana, på Vesterbro i København i de sene tressere, men det kunne lige så godt have været London, New York eller Berlin, siger Hans Henriksen. Han ser den gruppe mennesker, stykket cirkulerer omkring, som en udryddelsestruet stamme. - De er voksne, men de er aldrig blevet det. De er unge for evigt i deres egen bevidsthed, de leger hellere end at tage ansvar, de er kompromisløst aldrig-voksne i et samfund, der kræver effektivitet, præcision og målrettethed og knuser den, der ikke lever op til kravene. Det gjaldt dengang, mens romanen blev til, og jeg tror det gælder i endnu højere grad i dag, siger instruktøren. Han og scenografen Bjørn Tumyr har skabt en scene, der er alt andet end naturalistisk. Tingene og rummene spilles frem, omgivelserne må man se for sig, danne sine egne billeder af. Men der er lagt en 70'er retrostil og tone ind over i kostumer, frisurer, musik og sprog. - Det er nok set med nogles øjne en ganske sort og skæbnetung historie - men deri ligger måske netop det naturalistiske element. Man er jo nærmest dømt til at tabe, hvis man tror, livet kan leges frem. Og taberne har det ikke godt i et samfund, der satser på vindere. Personerne i dette stykke kæmper hårde kampe for at undgå de kompromisser, der lurer allevegne. De kæmper for at klare sig materielt, samtidig med at de ikke vil være materielt bundne. De kæmper for at klare sig ud af afhængigheden af de stoffer, de gerne vil tage for at opleve den nødvendige bevidsthedsudvidelse. De har brug for penge for at være uafhængige, men for at få fat i dem, er de nødt til at udnytte deres kammerater og gøre dem afhængige af sig. Og de kæmper for ikke at blive bundet og borgerliggjort af den kærlighed, de så desperat søger at finde og opnå, siger Hans Henriksen. Forestillingen har premiere i aften og spiller frem til 19. oktober. Der er 12 skuespillere på rollelisten på Lille Scene: Mogens Rex, Jens Gotthelf, Meike Bahnsen, Mette Frank, Mette K. Madsen, Tine Gotthelf, Lars Topp Thomsen, Henrik Birch, Anders Budde Christensen, Jeanette Lindbæk Larsen, Per Smedegaard og Martin Greis.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...