Lokalpolitik

- Kultur kan vi ikke få for meget af

- Stort udviklingspotentiale, siger Frederikshavns nye event-direktør, Kim Høfler

FREDERIKSHAVN:- Nu køber vi også nogle palmer - to flere end de har i Frederikshavn. Sådan lød afskedssalutten fra Skives borgmester, da Kim Høfler sagde farvel som kulturkonsulent i den midtjyske provinsby for at tiltræde et job som eventdirektør i Frederikshavn. En venskabelig afskedshilsen med glimt i øjet naturligvis, men også en lille episode, der fortæller mindst to ting: 1. Skive-borgmesteren var lidt træt af at miste denne Høfler. Han havde faktisk sat gang i rigtig mange gode initiativer, events, om man vil - og 2. Skiveborgmesteren havde hørt om de verdensberømte palmer i Frederikshavn og dermed symbolikken i palmerne: den tidligere værftsby, der nu af al kraft søger en ny identitet. Det budskab ér altså nået syd for Limfjorden og helt til Skive. Jamen, så er vi jo på vej. Oplevelsesøkonomi Kim Høfler sidder nu på turistkontoret på Skandia Torvet i Frederikshavn. Kigger han ud ad vinduet, kan han se norske og svenske færgerejsende på vej op eller ned ad rulletrappen og det er blandt andet denne strøm af gæster, han er ansat til at sætte endnu mere skub i. Flere gæster, flere overnatninger, flere indbyggere - vi skal trække nye borgere til byen og holde på dem, vi har - flere jobs og så videre. Kulturen skal være løftestangen, der vender skuden:Sagt med ét ord: Oplevelsesøkonomi. - Der er et stort udviklingspotentiale i oplevelsesøkonomien, siger Kim Høfler og ser ud, som om han mener det. Det er han også nødt til. Den traditionelle produktion bliver outsourcet til Østen og vi er pisket til at være kreative. Men han har også mere håndfaste grunde til at tro på idéen. Rambøll Management har lavet en undersøgelse, der viser, at der er en kraftig stigning i danskernes kulturforbrug. Nordjyderne forventer selv en stigning på 20 procent de kommende år - og når vi først har taget det første bid af kulturens æble, vil vi have mer'. - Kulturen er med til at skabe vores identitet. Har du købt billet til Bob Dylan-koncert, deler du din lidenskab med ligesindede, snakker om det på dit arbejde og så videre. Mange udbydere I Frederikshavn er Kim Høfler den senest ankomne af en række kulturudbydere. Vi har allerede Henrik "Røde" og TOPevent.dk, Lars Y. Jensen og Topconvent, Jesper Jul og Det Musiske Hus, Jan Michael Madsen og Tordenskiolds Soldater, erhvervsklubberne i de tre store sportsforeninger, der laver koncerter og ja, events, Sportens Venner med Rockparty og D-A-D, Lions Club med Lilholt på Knivholt og... ja, mange flere, og risikerer vi ikke at gå i vejen for hinanden og overfodre de stakkels frederikshavnere? - Det tror jeg ikke. At der er flere udbydere, betyder kun at vi er flere til at underbygge Frederikshavns nye rolle som kulturby. Byen har en gang har valgt udvikling frem for afvikling og jeg mærker en stor vilje blandt de mange, der skal være med til at udføre det i praksis, siger Kim Høfler, som tiltrådte sit nye job akkurat tidsnok til at overvære sidste weekends Tordenskioldsdage. - Dér er genialt, ikke mindst fordi det bygger på den autentiske historie og fordi det involverer så store dele af byens befolkning, siger Kim Høfler. Fra smed til kultur Hans eget karriereforløb minder til forveksling om Frederikshavns forvandling: Fra jobbet som smed på værftet i barndomsbyen Aalborg gik turen over en uddannelse på universitetet til kulturen i Skive og nu Frederikshavn. I Aalborg var han midt i 90erne med til at starte en MiddelalderFestival. Det faldt ikke i god jord. Limfjordsbyen var ikke gearet til den slags skæg og blå briller. - Vi måtte ikke være i midtbyen og efter to år lukkede vi ned igen, fortæller Kim Høfler. I stedet har Horsens overtaget idéen med Middelalderfestival, som for nylig samlede flere end 100.000 tilskuere i den gamle fængselsby, der altid hives frem som det gode eksempel på en vellykket forvandling. I år 2000 svarede 44 procent stadig "statsfængslet" på spørgsmålet "hvad er det første, du kommer til at tænke på, når jeg siger Horsens?". Sølle to procent sagde "kultur/messer og festivals". I 2004 var procenterne ændret til 37 procent for "statsfængslet", mens 23 sagde "kultur". - Tallene viser, at ting tager tid, men vi skal ikke bare kopiere Horsens og præsentere verdensnavne i Arena Nord. Vi skal udvikle vores eget image, så folk siger "Frederikshavn, dér sker der virkelig noget", og så folk vender tilbage hertil, når de én gang har været her - og så de, der bor her, er stolte af deres by.