Kultur og erhverv til debat i dansens verden

Erhvervsrådsmedlemmer så danseforestilling om samarbejdet mellem erhverv og kultur

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Publikum blev udfordret af tBørsen Roadshow.

HJØRRING:Hvordan kan erhvervslivet og kulturlivet arbejde sammen til fælles bedste? Spørgsmålet hang i luften og blev stillet i scenisk form, da Åben Dans gæstede Vendelbohus med forestillingen Børsens Roadshow i et arrangement mellem Hjørring Teater og Hjørring Erhvervsråd. Efter forestillingen var der debat med de medvirkende. Da var flertallet af publikum dog gået hjem. Forestillingen tematiserede det nogle gange usikre forhold mellem den resultatsøgende pengemagt og den anarkistiske kunstverden. Begge verdener lever dog af nytænkning. Og penge. - Kunst koster penge, sagde danser Ann Crosset ved debatten som en af forklaringerne på, at kunstverdenen har en interesse i samarbejdet. Men hvad er det erhvervslivet får til gengæld? Hele forestillingen var bygget op som en satirisk markedsførings - og investeringsrådgivningskonference med indlagt musik og korte "kunstneriske indslag" til at bryde salgstalerne om "Den internationale fordel" og gennemgangen af "medarbejderprofiler", "segmenter", "core competititve competence", "asset mix" og alle de andre nye "danske" modeord fra konsulent- og managementindustrien. Allerede i Vendelbohus's foyer begyndte forestilingen, da forestillingens aktører forsøgte at sælge VIPmedlemskaber for en beskeden merudgift på 10, 20, og 30 kroner. VIP-klientellet blev lukket først ind i salen og fik de bedste pladser. Meget morsomt fik de også ekslusive oplevelser. Et sort tæppe blev et kort øjeblik trukket mellem ikke-VIP og VIP'erne, så kun VIP'erne kunne se, hvad danser Thomas Eisenhardt foretog sig. Kunstnernes utilpassethed med for megen erhvervsomklamring blev illustreret af Thomas Eisenhardts indlagte stripnummer. Nøgenheden som sårbarhed. Samtidig med stripnummeret talte Ann Crosset med et indforstået ordspil til publikum om vigtigheden i rent økonomisk at "expose yourself to risks" (at udsætte sig for risiko) , hvis man vil have succes. På engelsk betyder expose imidlertid også at blotte sig, hvilket danser Thoams Eisenhardt gjorde rent bogstaveligt bag ryggen på hende. Ved den efterfølgende debat stod det klart, at ikke alle så et klart budskab i forestillingen. Forvirringen var udbredt. - - Jeg kan egentlig ikke genkende erhvervslivet, lød det fra erhvervsdirektør Bo Geertsen. Skuespillerne fortalte, at publikum, der netop havde været til lignende erhvervskonferencer, havde et klart blik for satiren. Andre i salen efterlyste et svar på spørgsmålet om samarbede mellem kultur og erhverv. - Det er jo satire. Vi tager ligeså meget pis på os selv som på andre. Forestillingen er bestemt ingen afvisning af tanken om et samarbejde, men mere en række spørgsmål, vi stiller. Hvordan relaterer vi os til erhvervslivet. Vi er jo faktisk også en del af erhvervslivet, sagde skuespiller og danser Erik Pold. Åben Dans udgøres af Thomas Eisenhardt, Ann Crosset, Erik Pold, Thomas Sandberg og Helle Lyshøj, som tager tråden op i deresnæste forestilling kaldet New Value. Den viser Hjørring Teater til efteråret. Og her kommer svarene måske. Erhvervslivet og kulturen blev i hvertfald en oplevelse rigere. Uanset hvilken værdi publikum og skuespillere tillagde den.