Kultur som nordjyderne vil have med

Hvad synes du om kulturminister Mikkelsens dannelsesprojekt, og hvad vil du pege på? Lars Hellerup, Studenterhuset, Aalborg, om rytmisk musik: - Overordnet synes jeg, at det er et vanskeligt og svært projekt. At finde de kunstværker, som er vores fælles referenceramme. Kultur er for mig mere noget, der opstår i én her og nu situation. En fælles oplevelse. Brians projekt er mere tilbageskuende. Hårdt presset peger Hellerup dog på to markante rytmiske udgivelser. Sangskriver Nikolaj Nørlunds indspilning af Michael Strunges digte, og Steppeulvenes første og eneste lp, "Hip", hvor dansksproget lyrik for første gang kan høres i en rocksammenhæng. - Og skal det være rent nordjysk - Niels Hausgaaard! Bjarne Nielsen Brovst, nordjysk forfatter, om litteratur: - Jeg tror, at det er nødvendigt. At alle får en grundlæggende almen dannelse og lærer litteraturen at kende fra eksempelvis Holberg til Klaus Rifbjerg, sådan som jeg selv gjorde i skolen. - Og skulle jeg pege på nordjyske forfattere må det være Hjørrings Knuth Becker, som er lidt ukendt i dag, og selvfølgelig Hans Kirk, der skønt han ikke var nordjyde, har skrevet om egnen, som ingen anden i "Fiskerne", "De nye Tider" og "Daglejerne" Ernst Trillingsgaard, direktør, Aalborg Kongres & Kultur Center, om kunst og kultur: - Ideen er tiltalende. At vi får promoveret vores kulturliv - også overfor udlandet. Og samtidigt vil det højne interessen blandt danskerne selv for at læse, se, høre og opleve kulturliv. Men hvorfor lige 12 kunstværker indenfor hver kunstart. Er det nu også det rigtige tal?. Det vil være bedre med en løbende opdatering og supplering - Og gælder det kunst i Nordjylland, så er der kun to, som jeg synes der kan være med. Malerne på Skagens Museum og selvfølglig vort eget Nordjyllands Kunstmuseum. Palle Kjeldgaard, musikchef, Aalborg Symfoniorkester, om klassisk musik: - Jeg ser det som en gavnlig ting. Det er vigtigt at etablere en fælles reference, for hvis ikke du har mødt de klassiske værker har du heller ingen chance for at komme til at beskæftige dig med det senere. - Uden Bach, Mozart og Beethoven mangler du overblik og har ikke den store mulighed for at møde kunsten. Palle Kjeldgaard understreger, at kunstsynet hele tiden skal fornys, men at det er vigtigt, at de gamle klassiske værker er en del af pensum. - Der er en risiko for, at mediebilledet alene viser den kommercielle musik, og hvis ikke du underviser i klassisk musik kan det blive markedsvilkårene, der dominerer i for høj grad. Palle Kjeldgaard mener, at Otto Mortensen er et godt bud på en nordjysk kanon-musiker, men deruover er Carl Nielsens "Tågen letter", "2. symfoni" og operaen "Maskerade" oplagte. Carl Nielsen var i øvrigt nærmest skabsnordjyde med et sommerhus i Skagen. Orla Nielsen, biografdirektør, Biffen, Aalborg, om film: - Det er da dejligt, at film tages med ind over på samme vilkår som litteraturen. Det vil skabe nysgerrighed indenfor de forskellige filmgenrer. Det er godt at udbrede noget viden, for film er vel næsten mere udbredt end litteraturen efterhånden. Orla Nielsen mener, at nordjyden Ole Bornedahls "Nattevagten" har gjort sig fortjent til en plads blandt de tolv udvalgte. - Den er underholdende og engagerende, lyder begrundelsen. Nina Hobolth, museumsdirektør, Nordjyllands Kunstmuseum, om kunst: - Hvorfor skal det lige være tolv. Det kunne da ligeså godt være 100. Tolv er fuldstændig vanvittigt og alt for lidt. Skulle de 39 kunstmuseer ikke engang have et værk med hver, lyder den umiddelbare replik. Men ellers er Nina Hobolt tilfreds med udspillet. - Det at lave en kanon er godt og interessant. Med den usynlighed som billedkunst har fået vil det være en fordel med en kanon. Den synliggør nogle ting. Jeg håber man vil revidere den engang imellem, men i vores overfladiske tid er der nogle ting, man ikke skal kunne slippe for, simpelthen fordi man bliver fattigere af ikke at kende det. Vilhelm Freddies surrealistiske værk "Meditation over den antinazistiske kærlighed" skal med, fordi der ikke er noget billede der illustrerer surrealisme bedre i Danmark Michael Anchers billede med den druknede fisker skal med, fordi den er bundet til en lokal befolkning samtidig med, at den hæver sig op over hverdagen.