Kulturbro Aalborg kan laves i aluminium

Lav vægt og minimum af vedligeholdelse taler for nyt materialevalg

Jernbanebroen med klappen majestætisk hævet. Måske får den en gangbro hægtet på østsiden. Arkivfoto: Jens Morten

Jernbanebroen med klappen majestætisk hævet. Måske får den en gangbro hægtet på østsiden. Arkivfoto: Jens Morten

AALBORG:Først var den tænkt bygget i træ, men nu ender det måske med en næsten komplet løsning i aluminium. Foreningen Kulturbro Aalborg, der vil opføre en gangbro på Jernbanebroen over Limfjorden, har måske fundet den løsning, som gør det muligt at hægte en ekstra bro på togbroen. En bro i træ og galvaniseret stål har tidligere været inde i overvejelserne, men aluminium har tilsyneladende flere fordele. Mindre vedligeholdelse For det første er vægten under det halve af galvaniseret stål, og for det andet kræver en bro i aluminium mindre vedligeholdelse. Aluminium danner nemlig automatisk selv de salte, som beskytter overfladen med en mat hinde. - Især spørgsmålet om vedligeholdelse er et punkt, som betyder meget for Aalborg Kommune, der skal stå for driften af broen. Det har vi selvfølgelig fuld forståelse for, siger Jens Toft-Nielsen, talsmand for Kulturbro Aalborg. Foreningen har bedt Aalborg Aluminiumindustri om at regne og tegne på en løsning, som Aalborg Kommune skal tage stilling til. Den store udfordring i broen er det stykke, der skal monteres på broklappen, men ifølge direktør Frits Christiansen fra Aalborg Aluminiumindustri kan det sagtens lade sig gøre at lave en holdbar løsning i aluminium. De afgørende faktorer er den vægt og vindbelastning, som gangbroen vil påvirke selve broklappen med. Løsningen er en konstruktion, der monteres på den eksisterende bros lodrette afstivninger, mens selve brodækket udføres enten i aluminiumriste eller stålriste. Selve gangbroens udformning er fra Aalborg Aluminiumindustris side tænkt som en opbygning i færdige moduler afpasset afstanden mellem de lodrette stolper på den eksisterende bro. Ifølge Jens Toft-Nielsen fra Kulturbro Aalborg har stadsarkitektens kontor også et bedre øje til en bro i aluminium end i træ, fordi det passer bedre ind i broens arkitektoniske udtryk. Når det gælder landfæstningen, er den på plads. Banedanmark har sagt god for, at broen på sydsiden munder ud i en sti ved siden af en kommunal pumpestation. På nordsiden fæster broen ved et grusareal lige oven for slagterigrunden og Søvangen, og derfra er der forbindelse videre langs stinettet langs fjorden.