Kulturkraft.dk vil spille med musklerne

Aalborgs kulturliv laver en fælles markedsføring af byens kulturtilbud

AALBORG:Byens kulturliv samler kræfterne for at komme endnu mere ud over scenekanten med håb om at lokke aalborgenserne op af sofaen og få dem til at forbruge endnu mere kultur. Det nye kultursamarbejde, der har fået navnet kulturkraft.dk aalborg, blev i går præsenteret på skole- og kulturforvaltningen. Samarbejdet består af 22 større og mindre kulturinstitutioner, der går sammen om at markedsføre aalborgs kulturtilbud. Ifølge bagmændene er samarbejdet det første af sin art i Danmark, hvor kulturinstitutionerne efter eget ønske går sammen med kommunen og turistbureauet om en fælles markedsføringsindsats. Lars Christian Nørbach er formand for bestyrelsen, og til hverdag er han direktør for Nordjyllands Historiske Museum, der er med i samarbejdet. Han mener, at kulturinstitutionerne kan gøre det bedre, når tæppet går for en fælles markedsføring. - Det gør vi for at blive bedre for at give et bedre tilbud til borgerne. Vi håber jo på at få udbygget vores dataudvekslingsgrundlag, og vi håber på at få en bedre markedsføringsprofil, og vi håber på at lave det, vi kalder en mediepartneraftale, siger Lars Christian Nørbach. Det nye Aalborg På et tidspunkt skal kulturkraft udvides til at dække hele regionen, men allerede nu dækker samarbejdet mere end Aalborg. - Vi er allerede i dialog med de nye kommuner i Aalborg, siger Lars Christian Nørbach. Kulturkraft har ifølge turistchef Helge Søgaard, der er foreningens kasserer, et budget på en lille mio.kr. Hver af interessenterne betalet et kontingent på enten 40.000, 25.000 eller 15.000 kr. afhængig af institutionens størrelse. Formanden mener, at selvom institutionerne er vidt forskellige, så kan de alle få noget ud af den fælles platform. - Det kan vi jo netop fordi, vi er forskellige, fordi vi er specialister på hver vores felt, vi er gode til vores kulturelle tiltag på vores institutioner, og det er det, vi har hver især i rygsækken, så kan vi samarbejde omkring markedsføring og dataudveksling, og det kan vi blive bedre til sammen, tror jeg. Første akt i det nye kultursamarbejde går bl.a. ud på at få ansat en tovholder og få udvekslet oplysninger mellem deltagerne samt at få lavet en mediepartneraftale. Kulturkraft forhandler med NORDJYSKE Medier om en mediepartneraftale for at skabe større synlighed for kulturlivet. Netkalender Kulturkraft vil også sørge for, at aalborgenserne ved, hvornår kulturarrangementerne finder sted ved, at den nuværende Dag for Dag kalender med 25 år på bagen bliver udviklet og udgivet på nettet, så man hurtigt kan klikke sig ind på byens kulturliv. Desuden forventer kulturkraft.dk at få udformet et magasin, redigeret af kulturkraft selv, der skal udkomme på månedsbasis i 75.000 eksemplarer. En vigtig del af det nye samarbejde er dataudvelsking, det vil sige, hvordan de enkelte kulturinstitutioner får samlet deres arrangementsbeskrivelser på nettet. De enkelte institutioner glæder sig til, at kulturkraft.dk begynder at spille med musklerne og tror, at det kan styrke kulturen i Aalborg generelt samt de enkelte institutioner. - Vi får bedre mulighed for via samarbejdet at forfine vores egne produkter endnu mere, siger Klaus Bystrup fra Karneval i Aalborg. For turistchef Helge Søgaard er det også naturligt at være med til en fælles markedsføring af kulturen. - Jeg er meget stolt på Aalborgs vegne over, at vi kan finde ud af det her.