Kulturpakker skal trække turister til

Fælles markedsføring af musik og teater til gavn for hele Aalborg

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Ka­ren og Georg Styrbro fra Snog­høj ved Fre­de­ri­cia har tid­li­ge­re boet i Aal­borg. Der­for køb­te de en kulturpakke med over­nat­ning og ope­ra­en ”Bar­be­ren i Se­vil­la”, og de blev de før­ste kul­tur­tu­ris­ter, som også blev be­ga­vet med den ny kulturkuffert.foto: ajs niel­sen

AALBORG:De kongelige operasangere, Guido Paevatalu og Gert Henning-Jensen, gav prøver fra opførelsen af ”Barberen i Sevilla” i anledningen af, at Aalborg de kommende år satser på at femdoble antallet af overnattende kulturturister. Det er nemlig oplevelser som Det Kongelige Teaters opera eller koncert med Shakira, der sammen med markedsføring i ind- og udland af de nye kulturkufferter skal trække flere turister til Aalborg. Det oplyste Ernst Trillingsgaard, direktør for Aalborg Kongres og Kultur Center, da der i går var pressemøde om tiltaget. Kufferterne indeholder gaver og fribilletter til de kommende kulturturister, og det er en udvidelse af konceptet med salg af pakker med billetter til kulturoplevelser, overnatning og menuer, som AKKC og en række hoteller indførte i 2005. - Konceptet har vist sig holdbart med 2000 overnattende kulturgæster i sæsonen. Det vil vi med den nye satsning udvide til 4.000 over et par sæsoner og til 10.000 gæster over en fem-årig periode, sagde Ernst Trillingsgaard. Nye partnere i turistsatsningen er Aalborg City, turistbureauet VisitAalborg og kommunens Branding Aalborg. Ideen er, at indholdet i de nye kufferter skal trække hotel- og koncertgæster ned i byen og opleve museer, forretninger og restaurationer. At det lader sig gøre, er Guido Paevatalu et bevis på. - Jeg køber altid tøj, når jeg er i Aalborg. Her er de til at handle med, sagde han. Kufferten byder blandt andet på Aalborg Akvavit, chokolade, en dvd om Aalborg samt fribilletter til middage, drinks, fadøl og Nordjyllands Kunstmuseum. Selvfølgelig indeholder kufferten også informationer og turistkort for området. Alt sammen sponsoreret af de enkelte forretninger eller attraktioner. Derfor er næste skridt markedsføring i hele landet og over for nordmænd og svenskere. - Jeg mener, vi er først med konceptet med kufferterne. Vi skal søge midler til markedsføringen blandt andet hos VisitNordjylland, som har penge til markedsføring uden for regionen, forklarede Ernst Trillingsgaard. - Vi skal have vendt strømmen, så den går fra København til Aalborg. Der er jo lige så langt som fra Aalborg til København. Vi skal have flere norske gæster hertil. Når de kommer til Aalborg, har de det jo, som når man giver lænkehunden fri. De vil gerne ned i Jomfru Ane Gade, når de har været til forestilling her i kulturcentret, sagde han.